Hoe meten ze deeltjes die sneller dan het licht zijn?

Er zal vast wel een sensor ofzo zijn. Maar als een deeltje sneller dan het licht gaat komt hij langs de sensor als hij nog niet afgeschoten is....
Wie kan mij het antwoord geven :S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze hebben de deeltjes op de ene plek gemaakt, en op de andere plek gemeten. Deze twee plekken lagen ongeveer 730 km van elkaar vandaan.

Als de deeltjes sneller van A naar B gaan dan een lichtstraal dat zou doen, dan weet je dat de deeltjes sneller bewegen dan het licht.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens zijn er inmiddels serieuze twijfels of die deeltjes wel echt sneller dan het licht zijn gegaan. Sommigen wijten de meetresultaten aan een verkeerd gebruik van statistische methodes. Zie de Bron hieronder.

Wat het definitieve antwoord zal zijn, zullen we in de komende weken wel te horen krijgen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet ik me voorstellen bij die 730 km (van Zwitserland naar Italie, als ik het goed heb). Is dat een rechte buis (tunnel), zoals de cirkel bij Cern, of hoe gaat dat? En hoe wordt dat gemeten: start en fotofinish? Ik ben geen wetenschapper, maar vind het een boeiend verhaal.
Cryofiel
12 jaar geleden
Gewoon dwars door de aarde heen. Dat moet sowieso wel, want op die afstand merk je genoeg van de bolvorm van de aarde om dat nodig te maken. Neutrino's gaan sowieso zonder problemen dwars door de aarde heen. De zon produceert miljarden neutrino's, en die gaan continu dwars door alles heen - ook door onszelf. Ook 's nachts. Dan staat de zon aan de andere kant van de aarde, maar de neutrino's gaan eerst dwars door de aarde heen en dan door ons. Het meten gebeurt door twee nauwkeurig gelijklopende klokken te gebruiken. Je weeet dan hoe laat je de neutrino's hebt geproduceerd, en hoe laat je ze 730 km verderop voorbij ziet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel: thanks XL ! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnx

Andere antwoorden (1)

Als je een gezamelijke referentie tijd (klok) hebt, deze erg nauwkeurig kunt meten en ook de af te leggen afstand weet dan kun je de snelheid uitrekenen. Dat is denk ik wat er gebeurt: je schiet iets af om zeg precies 3 uur en als je dan een reactie meet 1000 km verder op 3 ms later dan weet je de snelheid.