Is koppel of een moment hetzelfde als arbeid?

Koppel of een moment wordt berekend door de uitgeoefende kracht te vermenigvuldigen met de arm (oftewel: een afstand) waarbij de eenheid Nm is. Arbeid is een uitgeoefende kracht over een bepaalde afstand, berekend door kracht te vermenigvuldigen met de afstand, waarbij de eenheid ook Nm is. Betekend dat dat koppel gelijk staat aan arbeid en gelijk staat aan energie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Nee! Het feit dat moment en arbeid beide in Nm worden uitgedrukt houdt niet in dat ze hetzelfde zijn.
De arbeid bij translatie is kracht x weg; bij rotatie is dat: moment x hoekverdraaiing.
De hoekverdraaiing wordt in radialen uitgedrukt, wat eigenlijk geen dimensie heeft. Daardoor geldt dus zowel bij translatie als bij rotatie dat de arbeid in Nm (ofwel Joule) staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koppel is draaikracht, toerental is beweging.

Door koppel te vermenigvuldigen met toerental krijg je het vermogen (wel zit er door de definitie van koppel nog een correctiefactor in). En vermogen is arbeid per tijdseenheid.

Wil je een relatie tussen koppel en arbeid, bedenk dan dat toerental beweging per tijdseenheid is, dus arbeid is koppel x verdraaiing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker wel. De eenheid is Nm (newtonmeter) oftewel Joule. Eén joule is de energie die benodigd is om een weg af te leggen ten gevolge van een kracht van één newton. Schuif maar een beker over de eettafel. De kracht waarmee je dat doet kun je meten, de weg die de beker aflegt ook. Vermenigvuldig dat met elkaar en voilá... de gedane arbeid in Nm oftewel joule.