en waarom kookt het bij precies 100 graden C? omdat we zo de standaard hebben gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is geen toeval, ze hebben dat gewoon zo gekozen. In principe had het ook 5 kunnen zijn of had een andere stof op 1 gezet kunnen zijn.

Waarom is een liter water precies een kilo? Zelfde idee. Waarom bestaat een uur uit precies 60 minuten? Het is allemaal zo bedacht omdat het makkelijker rekent dan 634.78 minuten is een uur of 7,89367 liter is een kilo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je! Dit lijkt mij ook het juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat dat gewoon komt door een rekenfout en dat weldegelijk ooit bedacht is 1liter=1kilo. Volgens mij mag je met zo'n kleine afwijking dit ook gewoon zeggen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor viscositeit die is ook weer niet exact 1 bij 20 graden celcius.
Water bij een temperatuur van 4 gr. C. heeft een viscositeit van 1.

Deze standaard maat is door de wetenschap gekozen om dat deze maat op gehele wereld op een eenvoudige wijze gecontroleerd en gemeten kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval is het toeval. De dynamische viscositeit van water van 20 graden celsius bedraagt 0.001002 Pascal seconde. Dat is gelijk aan 1.002 centiPoise.Omdat de dichtheid van water 1 is, door een handige definitie van de kilogram is de kinematische viscositeit 1 centiStokes.