Verdampt een vast stof (kookpunt indien zuiver = 60 °C) uit een vloeistof (kookpunt indien zuiver = 125 °C) als de oplossing wordt verhit tot 100 °C?

Kan de oplossing op deze manier geconcentreerd worden of zal de vaste stof ook, of zelfs meer verdampen dan de vloeistof?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Als een vaste stof een kookpunt van 60 C heeft dan heeft deze stof een smeltpunt dat minstens lager ligt,
Opgelost in de vloeistof met het hogere kookpunt zal het zich dus als vloeistofmoleculen gemakkelijk los laten dampen uit de vloeistof waarin het opgelost zit.
Vergelijk het met alcohol opgelost in water: reeds voordat het kookpunt van water bereikt is kan alcohol uit de vloeistof verdampen.
Zo kan je een sterke borrel beneden 100 C flamberen: de alcoholdamp komt ook al bij kamertemperatuur vrij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt de oplossing dus niet bij deze temperatuur concentreren, je raakt juist meer van de opgeloste stof kwijt door verdamping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Kan het nog iets uitmaken dat de vloeistof vluchtig is en de vaste stof niet? Dan bedoel ik dat de vaste stof indien zuiver bij kamertemperatuur gewoon vast blijft, maar de vloeistof langzaam zal verdampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij niet, de situatie die je schetst met 100 graden heeft de "vaste" stof al voorbij z'n kookpunt verhit.
De vaste stof was door oplossing in de vloeistof al niet meer als vaste stof te beschouwen.

Andere antwoorden (1)

In principe beschrijf je een distillatieproces.

Wanneer twee vloeistoffen zijn gemengd zal, wanneer men het mengsel voorzichtig kookt, normaal gesproken van de twee stoffen die met het laagste kookpunt iets meer verdampen dan de andere. In de dampfase is dan een hogere fractie van deze laagkokende stof aanwezig dan in het oorspronkelijke mengsel, en in de achterblijvende vloeistof een hogere fractie van de hoogkokende stof. Door de damp af te voeren en te condenseren in een ander vat kan men zo een scheiding maken tussen de twee verbindingen.