is spanning een ander woord voor druk of kracht?

in de natuurkunde

Toegevoegd na 22 uur:
ik heb vandaag les gehad. het antwoord was druk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.

Antwoorden (5)

Spanning is vooral een synoniem van spannend, elektriciteitsvermorgen (aantal voltage..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord "spanning" kan in de natuurkunde inderdaad meer betekenissen hebben:
Elektrische spanning wordt uitgedrukt in Volt, de kracht van een gespannen veer in Newton, lucht- of vloeistofdruk wordt ook vaak met spanning aangeduid (atm. of N/m2)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook de oppervlaktespanning van een vloeistof kan ik nog toevoegen aan het lijstje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je vraag echt te beantwoorden: Nee dat is het niet.
De anderen geven aan waar het begrip spanning wél voorkomt. Maar volgens mij is spanning niet een welgedefinieerd natuurkundig begrip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo staat het in mijn natuurkunde boek.
volgens mij is spanning druk. in de electriciteit is de spanning de druk welke de elektronen uitoefenen om weg te kunnen, bij een band kennen we de bandenspanning oftewel de druk om uit de band te kunnen en zo zij er meerdere dingen waar spanning in druk te vertalen valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de natuurkunde worden begrippen uit het dagelijks leven genomen, en die krijgen dan een duidelijke betekenis.

Dus 'druk' in het dagelijks leven is iets anders dan 'druk' in de natuurkunde.

Kracht is bijvoorbeeld jouw gewicht. Zo sterk trekt de Aarde jou naar beneden.

Spanning zit in een touw, als je eraan trekt.
Bijvoorbeeld in de gymzaal. Dat zijn dikke touwen, en die kunnen jouw gewicht wel hebben.
Hang je een dunne draad aan het plafond, uit je moeders garendoos, en je gaat daar aan hangen, dan breekt het draadje. De spanning is te groot.