Waarom lijken aurora's onscherp?

Op foto's van aurora's zien de aurora's er altijd wat "wazig" uit.

Komt dat doordat aurora's nu eenmaal niet scherp begrensd zijn? Of komt het doordat aurora's snel bewegen, terwijl je een lange sluitertijd nodig hebt omdat ze zo lichtzwak zijn?

De afbeelding komt van
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De lange sluitertijd is inderdaad de boosdoener, die helpt de scherptediepte om zeep. Met een kortere sluitertijd heb je een wel scherper maar minder spectaculair beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Natuurkunde van het poollicht
Het poollicht hangt samen met uitbarstingen (protuberansen) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht. Dit werd pas in 1957 ontdekt, tijdens het Internationaal Geofysisch Jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste is het geval, en is scherp opgemerkt... De lichtintensiteit is te klein, dus een langere sluitertijd... Je zou het eens met een hi-speed-camera met een supergevoelige film moeten doen op gewone snelheid, alle kans dat je het snoeischerp erop krijgt... Mythbuster-vraag wellicht, dan zoeken ze dat tot op de bodem uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat een aurora veel doorzichtiger is dan b.v. een wolk.
Een wolk bevat relatief grote waterdeeltjes die het licht grotendeels blokkeren of reflecteren, een aurora lijkt me veel doorzichtiger (er is niet zo'n grote dichtheid, die is gelijk aan de normale lucht).