Bestaat er niet giftig kwik?

Op Wikipedia staat: "Kwikverbindingen zijn vrijwel zonder uitzondering erg giftig" wat volgens mij zou suggereren dat er kwikverbindingen zijn die niet giftig zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeievraag!
Amadea
12 jaar geleden
Je moet dan ook niet ervan uitgaan dat wat op Wikipedia staat net zo betrouwbaar is als wat in een échte encyclopedie staat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia is net zo betrouwbaar als de grote reguliere encyclopedieën hoor. Zeker wanneer je niet uit gaat van 3 regel artikelen. Dat is zelfs onderzocht. Het gemiddeld aantal fouten op Wikipedia was hetzelfde als dat in de Encyclopedia Brittanica.

Het beste antwoord

Nee; dan heet het geen kwik meer. Net zo goed als keukenzout geen chloor is.

Verder is alles vergif. Allen de dosis maakt het verschil. Kwik verbindingen hebben stuk voor stuk schadelijke eigenschappen. De giftigheid voor mensen varieert echter behoorlijk met verschillende verbindingen. Ook is niet altijd exact bekend in hoeverre een stof giftig is. Er spelen nogal wat factoren mee. Een stof kan bv gruwelijk giftig zijn als het in het bloed komt maar als het spijsverteringssysteem het niet kan opnemen zijn er nauwelijks risico's wanneer je het op eet. De manier waarop je aan een giftige stof wordt blootgesteld maakt dus nogal wat verschil uit. Ook zijn er genoeg stoffen die niet giftig zijn van zichzelf maar in het lichaam omgezet worden in iets dat wel giftig is. Ook of en hoe snel een stof weer het lichaam uit gaat maakt verschil. Toxiciteit is dus bepaald geen ja/nee verhaal (het is niet voor niks een aparte studie die aan verschillende universiteiten onderwezen wordt).

Er zijn best voorbeelden van kwikverbindingen die worden gebruikt bij mensen. Nu zijn dat er steeds minder en naarmate alternatieven beschikbaar komen kiest men doorgaans voor die alternatieven om toch vooral geen risico's te lopen maar het komt nog steeds voor (thiomersal is een schimmeldodende kwik verbinding die als conserveringsmiddel in griep vaccinaties wordt gebruik is een voorbeeld). Het gaat dan om middelen die nog steeds schadelijk zijn zelfs in tamelijk kleine hoeveelheden maar de hoeveelheid waar je dan aan blootgesteld wordt is nog steeds minder dan wat wordt aangenomen als een schadelijk hoeveelheid (net zo goed als dat in de geneeskunde ook gebruikt wordt van radioactief materiaal dan soms in het lichaam gebruikt wordt) voor een mens.

In geval van dat artikel: er wordt voornamelijk een slag om de arm gehouden. Er zijn in principe oneindig veel mogelijkheden om combinaties van atomen te maken en we hebben tot nu toe toch maar een heel beperkte selectie geanalyseerd. Verder mag je de zin ook lezen als dat niet alle kwik verbindingen noodzakelijk 'erg giftig' zijn. Matig schadelijk kan namelijk ook nog. Het is volgens mij puur de auteur die geen 100% zekerheid wil geven. Zeggen dat _alle_ kwik verbindingen _zwaar_ giftig zijn is uitstekend voer voor dezelfde mensen die hele campagnes zijn begonnen tegen de griepvaccinatie omdat er een kwikverbinding in als conserveringsmiddel. Ondanks dat nergens bewezen is dat het gebruik gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kwikverbinding is een samengaan van kwik met een andere stof. Kwik is van zichzelf giftig en dat blijft kennelijk zo bij verbindingen, maar er zou dus een uitzondering kunnen zijn. Iets wat het giftige van kwik opheft of neutraliseert als het er mee samengaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar jij hebt het over verdunning, en de vraagsteller over verbinding. Dat is toch iets anders.
Tja, die zin bij Wiki is voor meerdere uitleg vatbaar: je kunt hem lezen dat er mogelijk een verbinding is die niet giftig is maar wat taaltechnisch klopt en ik denk dat dat het antwoord is:

vrijwel zonder uitzondering ERG giftig, betekent dat er een enkele is die slechts EEN BEETJE giftig is.

Ik vond hem via dezelfde wiki pagina.

kwikchloride werd vroeger in de geneeskunst gebruikt, dat triggerde mijn nieuwsgierigheid en ja hoor:

Zie de passage uit de volgende link:

"Daarnaast zal de oplosbaarheid bepalen of de verbinding al dan niet wordt opgenomen in het lichaam. Zo is het onoplosbare kwikchloride (calomel) veel minder gevaarlijk dan het goed oplosbare kwikdichloride (bijtend sublimaat)".
amigo