Koper en ijzer zijn twee aparte, totaal andere elementen. Het is dan ook een verkeerde benaming om koper ijzer te noemen.

Koper is een scheikundig element met symbool Cu en atoomnummer 29. Het is een rood/geel overgangsmetaal dat in ongelegeerde vorm ook als roodkoper bekend staat.

IJzer is een scheikundig element met symbool Fe (uit het Latijn: ferrum) en atoomnummer 26. Het is een grijs overgangsmetaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koper is dat bruinachtig METAAL <--
...dat na een lange tijd zelfs groene vlekken krijgt

IJzer is een zilverachtig metaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilver is een zilverachtig metaal :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zilver is een zilver metaal, niet zilverachtig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hij bedoelde te zeggen dat het eruit ziet als zilver, oftewel een zilverachtige KLEUR heeft. Een betere verwoording van dit laatste zou (dus) zijn geweest: 'IJzer is een zilverkleurig metaal'. Omdat het hier niet om ijzer, maar op koper ging in de oorspronkelijke vraag (en het antwoord op dat gedeelte WEL klopt), krijg je van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, hoe zou je ijzer dan omschrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grijs :D?
Ik kan "dat bruinachtige ijzer" hier vandaan niet zien, maar je kunt testen of het koper is.
Pak eens een stuk schuurpapier of een metaal-vijl en wrijf eens over "dat bruinachtige ijzer" heen.

Komt er een soort oranje rood glanzend metaal te voorschijn dan heb je koper te pakken.

Komt er gelig glanzend materiaal te voorschijn dan heb je messing gevonden (een legering (mengsel) van zink en koper).

Komt er een ijzerkleurig materiaal te voorschijn dan heb je staal gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ongepoetst is ziet het inderdaad bruin en dof,je kunt met koperpoets op een onopvallende plekje proberen te poetsen.Dan zie je vanzelf wat er onder die bruine laag zit.Koper heeft een rode of gele glans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te controleren of het ijzer is kun je het beste een magneet nemen trekt de magneet het materiaal aan dan is het ijzer. Trekt de magneet het niet aan dan is het aluminium of roestvrij staal of een ander metaal, maar nooit geen ijzer.