veranderd de samenstelling van ons (drink) water naarmate het droger wordt?

ik heb thuis een aquarium en hierbij moet ik eens in de 3 weken het water bijvullen.
ik heb het aquarium al flink wat jaren maar pas sinds kort geeft het water meer aanslag op de ramen.
iedere keer moet ik ongeveer 1 a 2 centimeter bijvullen en normaal gesproken zie je dan een heel dun randje van waar de rand van het water zat, kalk aanslaag, maar nu is ineens die 1 a 2 centimeter wazig van aanslag.
ik heb dus nu niet een heel dun randje van aanslaag maar iets van 1 a 2 centimeter wat ik nog niet eerder heb meegemaakt.

nu vraag ik mezelf dus af hoe dat komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In een aquarium met vissen is er voor de soort vissen een bepaalde hardheid nodig, dat kan je meten met een simpele G.H. test. voor kalk alleen de K.H. test.
In het water zelf, zitten allerlei mineralen opgelost ( leidingwater) o.a. zit er in water kalk .
Door verdamping van het water, gaat het zuivere water de lucht in en de in het water opgeloste mineralen niet.
Hierdoor wordt de concentratie van de opgeloste mineralen iets groter.
Na het bijvullen met opnieuw leidingwater, breng je met dit water ook weer nieuwe kalk in je aquarium.
Na verdamping van een deel van het water is de concentratie opnieuw iets hoger enz. enz.
Door dus telkens maar weer het verdampte water aan te vullen wordt het water steeds kalkrijker, dus de G.H. die je meet gaat omhoog.
Er ontstaat dus steeds meer kalk in het water.
Hierdoor wordt het water steeds slechter voor bepaalde vissen en planten.
Daarom is het ook zeer aan te raden niet alleen het verdampte water aan te vullen, maar telkens een deel van het water te vervangen, b.v. een derde er uit en eenderde leidingwater weer terug.
In een gezond aquarium zitten ook veel slakken, die halen ook de kalk uit het water om hun huisje van te maken, hierdoor zou dan de hardheid weer lager kunnen worden.
Van groot belang is ook de hardheid van je leidingwater, is die maar 6 dan is het zacht water, maar is die b.v. 15 dan heb je erg hard water en sneller dit probleem.
Wil je water aanvullen dat niet hard is, neem dan regenwater, dat is heel zacht, maar ook daar zitten wel mogelijke nadelen.
Gedistilleerd water zit ook geen kalk in.
Ik zou beginnen er achter te komen welke hardheid voor jouw vissen nodig zijn, daarna je aquariumwater testen en je leidingwater, dan weet je tenminste iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt doordat de lucht warmer en droger is, waardoor er meer water verdampt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een wakker antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een wakker antwoord? je snapt het verhaal niet en komt dan met zo'n antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, hallo, het was een serieus antwoord hoor! Als het niet klopt, prima, maar het lijkt me niet nodig zo'n sneer te geven.
Het antwoord is "Ja".
Als je jouw aquarium steeds bijvult om het verdampte water te vervangen dan zal de concentratie van opgeloste stoffen langzamerhand steeds hoger worden: er verdampt zuiver water maar je vult water met opgeloste mineralen aan.
Een oplossing zou kunnen zijn om alleen met gedemineraliseerd water aan te vullen, maar ik ben geen expert op aquariumgebied dus misschien weet iemand een betere oplossing.

Grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, maar ik doe het al jaren zo en die aanslag is pas van de laatste 2\3 weken.
heb daar nog nooit last van gehad