Geldt E=MC^2 voor elke vorm Van energie?

M staat voor massa. Maar als de energie nou bijvoorbeeld elektrische energie is? Dan heeft dat toch geen massa, waardoor In de formule E altijd gelijk is aan 0.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

E=mc² geldt altijd.

Als je massa omzet in energie, kun je de verkregen energie uitrekenen met E=mc². Dat is de meest bekende toepassing.

Maar andersom geldt ook. Als je een bepaalde hoeveelheid energie hebt, vertegenwoordigt die energie een massa van m=E/c².

Dit geldt voor alle vormen van energie. Dus ook voor elektrische energie. En ook voor bewegingsenergie, veerenergie, magnetische energie, en noem alle vormen van energie maar op.

Hieruit volgt, dat een opgeladen accu zwaarder is dan een lege accu, vanwege de chemische (nog géén elektrische!) energie die in de accu zit. Sluit je de accu aan op een stroomkring, dan gaat er elektriciteit lopen. De accu wordt dan lichter door het verlies van chemische energie, de stroomkring wordt zwaarder door het verkrijgen van elektrische energie.

Voor alledaagse toepassingen is dit effect zo enorm klein, dat je er niets van merkt. Dat komt door die c². c moet je uitdrukken in meter per seconde; dan is c dus ongeveer gelijk aan 300 miljoen meter per seconde. Als je dat kwadrateert, krijg je een negen met zestien nullen erachter.

Als je nu de energie (in Joule) deelt door dat enorm grote getal, krijg je de equivalente massa (in kilogram). Je ziet al snel hoe enorm weinig massa dat is.

In de atoomfysica treden energieën op die (vergeleken met de kleine massa's waar het om gaat) wel enorm groot zijn. Daar is m=E/c² dus wel van belang. Hetzelfde geldt voor de enorm krachtige processen die we uit de astrofysica kennen, en die we met telescopen kunnen volgen.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij elektrische energie komt ook nog Ampère en Volt kijken. De formule luidt in dat geval: V×A=E=MC^2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
E=p*t
En p=u*i, of zoals jij het zegt v*a(dit zijn alleen de eenheden)
Bij dat eerste stuk moet dan dus nog de tijd vermenigvuldigd worden.
Maar ik weet sowieso niet of bovenstaande wel klopt hoor, maar ik heb er niet veel verstand van
deze formule geldt alleen als massa (materie) omgezet wordt in energie.
In geval van elektrische energie worden er 'alleen' maar elektronen heen en weer geschovem en wordt er dus geen materie omgezet in energie.
De 'Einstein' formule gaat hier dus niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektronen hebben ook massa: 9.10938291(40)×10−31 kg