Kan je een ringvormige (als sierraad) magneet creëren die als een "zonnetje" rondom aantrekt en binnenin afstoot?

ik denk dan aan een gegoten magneet? of misschien dat er met electro pulsen wel iets te maken is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een ringvormige magneet zal altijd overal niet-magnetische ijzerhoudende deeltjes aantrekken.
Als de buitenkant noordpool is en de binnenkant zuidpool dan zal de buitenkant de zuidpool van andere magnetische deeltjes aantrekken. Aan de binnenkant zal hij de zuidpool van andere magnetische deeltjes afstoten en de noordpool ervan aantrekken, maar die deeltjes zullen tijdens het dragen niet lang op hun plaats blijven omdat de pool die van de ring is afgekeerd aangetrokken wordt door de andere pool van de ring. Al gauw zullen alle kleine magnetische deeltjes ergens op de zijkant van de ring gaan liggen met hun noordpool naar de zuidpool van de ring (binnenkant) en met hun zuidpool naar de noordpool van de ring (buitenkant).
Iets in het midden van de ring laten zweven is uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een magneet waarvan de buitenkant de noordpool en de binnenkant de zuidpool is, is zeker mogelijk.
Waar zich in een magnetisch lichaam de zuid-, en waar de noordpool bevindt is puur afhankelijk van de richting van de electronbanen in de atomen van het materiaal (zie bron)

Echter, een magneet trekt alleen de tegenovergestelde pool van een andere magneet aan, of stoot de gelijke pool van een andere magneet af.

Als jouw magneet daarom deeltjes aantrekt zullen deze zich aan de buitenkant (wat bijvoorbeeld de noordpool is) met de zuidpool naar het materiaal richten en blijven plakken, en aan de binnenkant andersom.

Hierdoor vergroot je in feite alleen maar de magneet.

Uiteindelijk echter zullen er geen deeltjes meer aan de binnenkant van de ring bijkomen omdat de zuidpolen van de deeltjes daar te dicht bijelkaar komen waardoor er geen deeltje meer tussen past.

Kortom: zowel de binnenkant als de buitenkant van de ring zullen in principe deeltjes aantrekken.