Hoe kan het dat als een druppel lijm van een kwast valt het resterende beetje lijm weer omhoog komt, geldt dan de regel van zwaartekracht niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de cohesie krachten van de lijm zal deze altijd een zo klein mogelijk oppervlak proberen te bereiken. Zodat de druppel weg valt, is het uiteinde licht genoeg zodat de cohesie krachten de vloeistof tegen de zwaartekracht in weer bij elkaar kunnen brengen: Het uiteinde komt omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk door de elasticiteit van de lijm. Net als je een elastiekje uitrekt, die 'springt' ook weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de elasticiteit en viscositeit van de lijm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, maar dit heeft te maken met viscositeit. Zwaartekracht heeft altijd een uitwerking op alles. De atomen in een vloeistof met hoge viscositeit hebben een sterke aantrekkingskracht op elkaar. Een vloeistof die een hoge viscositeit heeft, heeft dus de neiging om bij elkaar te blijven. Waterdruppels hebben dit ook, maar in veel mindere mate. zie onderstaande video van een waterdruppel in slow-motion. Daaronder het wiki artikel over viscositeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Viscositeit is de "dikte"van een vloeistof.
De aantrekking "op elkaar"waar je over spreekt wordt veroorzaakt door de cohesie=aantrekkingskracht tussen de zelfde stoffen; aantrekkingskracht tussen verschillende stoffen = adhesie. Cohesie en viscositeit zijn dus 2 verschillende dingen. Zo kunnen stoffen met een hoge viscositeit toch een lagere cohesie hebben en omgekeerd dan andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor de verduidelijking. Ik ben geen natuurkundige, maar het woord viscositeit kwam wel in me op :)
Dat heeeft te maken met oppervlaktespanning, de aantrekkingskracht van de vloeistofdeeltjes onderling (makkelijk gezegd). Als die groter is dan de zwaartekracht dan treedt dat effect op dat je zegt (als de druppel grotendeels is gevallen is het gewicht beperkt, en dus is de zwaartekracht die erop uitgeoefend ook klein). Dat geldt ook voor druppels uit de kraan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daardoor kan er ook een bolling ontstaan op een glas drinken als je het heel vol doet, voordat t overstroomd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Precies.. Zoals je zegt, net als een bolling op een glas. Of gewoon een druppel water aan je vinger, die zich tot een bolletje vormt.