Fluorescerend groen/geel.

Het oog is voor deze kleuren het gevoeligst (hoogste gevoeligheid bij 545 nm (wat groen is).
Het valt echter nog meer op omdat blauw, paars en UV door deze kleur ook nog worden omgezet in groen-geel.
Dat valt dus heel erg op, vandaar die hesjes van wegwerkers (zijn er ook in oranje wat tevens een waarschuwende kleur is).

Wel denk ik dat het voor een douche, badkamer oid een minder geslaagde kleur is.

Het is immers de bedoeling dat de kleur opvalt, niet dat je er van omvalt!!

Je zou ook kleine leds in de cel kunnen maken als markering in de steen (gaatje in de steen boren, witte led er in en draadjes onder de steen wegwerken.

Gebruik alleen lage spanning in de cel, een oude telefoonlader van 5 V en een weerstand van 150-300Ohm
in serie met led en laagspanning geven een mooi resultaat.

Geef je iedere led een weerstand van 300 Ohm dan kun je wel 20 leds met weerstand parallel zetten op een adapter.

Gaat misschien wat buiten het kader maar valt wel op en gaat jaren mee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De beste kleur is een tegengestelde kleur.

Heeft het project een primaire kleur dan zal een secundaire kleur het meest in het oog springen. B.v.
Rood Groen,
Blauw Oranje
Geel Paars
Heeft het project een secundaire kleur dan wordt het als bovenstaand maar dan andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennisvermeerderend ! +
Geel.

De beantwoorder hierboven heeft het goed, maar dat is alleen van toepassing met (dag) licht.
Als er onvoldoende (kunst) licht aanwezig is, dan is geel zo'n beetje de enige kleur die je goed kan onderscheiden. Zelfs op een witte ondergrond. Daarnaast is geel doorgaans beter waarneembaar voor een slechtziende dan andere kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fel geelachtig gifgroen.

Deze kleur wordt opgepikt door de staafjes en al de drie soorten kegeltjes van je netvlies. Het gaat ook langs al de drie kanalen van je oogzenuw (donker/licht, rood/groen, blauw/geel.)

Natuurlijk valt het niet op als je hele douchecel die kleur is, maar gelukkig is fel geelachtig gifgroen zo lelijk dat het niet vaak gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een kleur die je niet veel ziet, zoals fuchsia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood valt ook altijd op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zijn alle bordjes die een nooduitgang aangeven groen?
Omdat iemand die kleurenblind is deze "kleur" het makkelijkst herkend.

Er zijn genoeg andere kleuren die onder speciale omstandigheden opvallen. Op de snelweg oranje en geel, in de reclame op dit moment wit en groen (biologische hype in de supermarkt.

Het hangt er dus sterk van af onder welke omstandigheden het object of voorwerp op moet vallen.