Hoe kan je in een tweedimensionale wereld bewegen?

Kijk naar het volgende filmpje: http://www.zie.nl/videos/de-tiende-dimensie/m1ezml1fxc2d

Hierin wordt uitgelegd dat de eerste dimensie een lijn is en de tweede dimensie een plat vlak. De derde dimensie is de wereld waarin we leven en de vierde dimensie is de tijd.

Maar hoe kan je nu in een plat vlak (2e dimensie) bewegen? Bewegen heeft tijd nodig en is dus de 4e dimensie. Kan dit? Kan je een dimensie overslaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Beweging = 4e dimensie is niet juist. De vraag of je een dimensie kan overslaan als je bijv. een tocht door de dimensies maakt, kan ik ook niet goed beantwoorden. De 10 nu bekende dimensies bestaan allemaal tegelijk en 'naast' elkaar.
De tien dimensies waren bij de oerknal uniform. Op een bepaald moment na de oerknal begonnen 6 dimensies ( 5 t/m 10) zich op te rollen of het is zo dat alle 10 de dimensies opgerold waren en 4 van de 10 (lengte, breedte, hoogte en tijd) zich na de oerknal begonnen uit te (st)rekken. De 3 dimensies die we tot begin vorige eeuw kenden rekten zover uit dat deze van oorsprong cirkelvormige dimensies nu een straal hebben die zo groot is (nadert oneindig) dat wij ze nu als rechtlijnig ervaren. Dimensie 5 t/m 10 zijn nog steeds opgerold. Dimensie 5 wordt gedacht het elektromagnetisme te zijn en is opgerold tot de plancklengte: 10^-35 m De overige dimensies zijn meer/minder/gelijk opgerold (onbekend).
De tijd is van de 10 dimensies de meest aparte dimensie en er kan maar 1 tijddimensie bestaan. Als er meerdere zouden zijn dan zou het onmogelijk zijn om verleden en toekomst uit elkaar te houden en dus oorzaak en gevolg uit elkaar te houden. Dat is niet zo.

Dat wij de dimensies 5 t/m 10 niet direct kunnen zien, komt dus omdat ze sterk gekromd zijn. We kunnen niet dicht genoeg naderen om de extra dimensies te kunnen zien. Bij de stap van 1 naar 3 dimensies kunnen we dat (gelukkig) nog wel. Stel je een grasveld voor. Van een metertje of 10 afstand zie je een dunne grasspriet staan. De spriet heeft voor je gevoel maar 1 dimensie: lengte. Je staat te ver weg om ook de breedte en de dikte te kunnen zien. Loop nu naar de grasspriet toe. Van een metertje afstand kun je al zien dat het sprietje ook een bepaalde breedte heeft. En door nog dichterbij te gaan (en er evt omheen te lopen) kun je zien dat het sprietje ook een bepaalde dikte heeft. Kortom: hoe dichter bij je komt, hoe meer dimensies je kunt zien. Helaas zijn de overige dimensies zo sterk opgerold dat we ze niet kunnen waarnemen. Althans, niet direct. Als het goed is kunnen we wel hun projectie in onze 3-dimensionale ruimte zien.
Zo denken we dat het elektromagnetisme de verschijningsvorm van de vijfde dimensie is in onze 3-dimensionale wereld.
Neem een zonnige dag, neem een ronde schijf (maak er een van karton). Gooi de schijf in de lucht en kijk naar de schaduwprojectie op de grond. Als de schijf niet evenwijdig aan de zonnestralen beweegt, zul je op de grond een ellipsvormige projectie zien ( 2 dimensionaal). Als de schijf op enig moment precies evenwijdig is aan de zonnestralen dan zie je op de grond een streep (dus een 1 dimensionale projectie).

De verschijning --> projectie van dit 3 dimensionale voorwerp op de grond is dus 1- of 2-dimensionaal.

Zo kan een voorwerp met 4 dimensies voor ons zichtbaar zijn als een 1- 2- of 3 dimensionaal voorwerp in onze 3-dimensionale wereld. Dat hangt af van in welke mate het voorwerp zich buiten onze 3 dimensies bevindt. Bevindt het zich grotendeels buiten onze 3 dimensies, dan zal het voorwerp slechts als een punt te zien zijn.

Wanneer is de oprolling begonnen??
Begin deze spontaan of was er een oorzaak?
Wat was die evt oorzaak dan?
Zijn alle dimensies evenveel opgerold?
Zijn er destijds 6 dimensies opgerold of zijn er 3 (4) in meer/mindere mate uitgerold ?

GEEN IDEE!!!!

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In het echte leven kan dat inderdaad niet. Maar in films of computerspelletjes wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals het filmpje uitlegd kunnen er in de zevende dimensie andere universums bestaan, waarin andere wetten gelden. Dus als je het zo bekijkt zou het mogelijk kunnen zijn een tweedimensionale wereld te hebben waar misschien ook weer andere dimensies gelden. Dus waar men van de tweede dimensie naar de vierde dimensie springt (tijd)

Maar dit is natuurlijk een gedachten experiment, en wij kunnen het ons vanuit deze wereld niet voorstellen dat er iets zou kunnen bestaan als een tweedimensionale wereld, waar ook nog eens tijd bestaad. Alleen al omdat een organisme niet in een twedimensionale wereld kan bestaan volgens ons wereldbeeld.

Maar het is zeker een intressant filmpje!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijd kan gezien worden als een 4e dimensie in onze 3 dimensionale wereld.

Voor een 2 dimensionale wereld zou je tijd de 3e dimensie kunnen noemen.

Het is alleen een naam, je kan niet zomaar zeggen "de 4e dimensie is tijd". Wij kennen 3 ruimte-dimensies (hoogte, breedte en diepte) en 1 tijd-dimensie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De 2e dimensie geeft enkel een vlak weer. Om daar in te bewegen heb je minimaal tijd nodig en dan voldoe je niet meer aan de voorwaarde van de tweede dimensie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaan heel wat natuurkundige theoriën waarin het begrip van "meer dimensies" een rol spelen. Voor mensen is de wereld redelijk driedimensionaal, maar de vraag is: ervaart een eencellige dit ook zo? Hij beweegt zich immers altijd min of meer in hetzelfde vlak. Voor de eencellige is de wereld tweedimensionaal.

Daarmee wordt dus bedoeld: twee ruimtedimensies. Je hebt de tijddimensie nodig om het begrip 'beweging' betekenis te laten hebben. Als je naar de 3D-films gaat in Berlijn, bedoel je ook niet dat ze er de tijddimensie hebben weggelaten. Je bedoelt dat de film drie ruimtedimensies bevat, en ook nog tijd.

Welke dimensie je wat noemt, is redelijk willekeurig. We hadden ook tijd als eerste dimensie kunnen kiezen, of als tweede. Het maakt niet uit.

In sommige exotische natuurkundige theoriën heeft het universum een heleboel dimensies (8, 10, 11, of soms zelfs meer) die opgerold zijn. Deze theoriën zijn ontwikkeld om zwaartekracht te verklaren. Dit is namelijk een extreem kleine kracht, vergeleken bij de andere drie fundamentele natuurkrachten (sterke/zwakke wisselwerking, elektromagnetisme), en de vraag die wetenschappers zich dan stellen is natuurlijk: waarom is de zwaartekracht zo zwak? Het antwoord is dan vaak: zwaartekracht heeft zich grotendeels verstopt in die kleine, opgerolde dimensies.

In principe is er niets mis met een tweedimensionale wereld. Sterker nog, een mier die over een touwtje loopt, ervaart alleen (bijna) één dimensie. Zo simpel is het dus. En het komt voor.