Wanneer ik boven op het dak van een trein sta en deze tegen 150km/uur rijd, waar kom ik dan neer als ik 1meter omhoog spring, en de sprong 1sec duurt?

Toegevoegd na 1 week:
Wie heeft hier nu gelijk, ik heb nog wat meer tijd nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (7)

150km/h is zo'n 42m/s (heb geen rekenmachine bij de hand). Zonder wrijvingskrachten zul je zo'n 42 meter verderop komen. Echter heb je altijd invloeden zoals wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ofwel, helemaal zeker kun je het niet zeggen, maar los staand van andere krachten zou je zo'n 42 meter naar 'achter' gaan. Dit klopt eigenlijk niet, want jij springt omhoog op een punt, en de trein rijdt dus in die seconde 42 meter. Omdat de trein echter zo hard gaat, zul je nooit recht omhoog kunnen springen en zul je misschien wel 50 meter verderop komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, juist ten opzichte van de grond! Die trein rijdt immers door, jij springt niet met 150km/h mee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je springt terwijl de trein doorrijd kom je in combinatie met de omgeving, op de zelfde plek terug. Maar niet op dezelfde plek op de trein. Aangezien de neus van de trein doorkart met 150 km/h en jij springt, heeft de trein meer tijd om 'zonder' jou verder te komen. Jij komt dus steeds meer naar de achterkant.
Stel je staat 1 meter van de achterkant af en je springt, dan kom je toch (logisch) op de grond :P ?? Ik ben het met Niiek eens ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
De aarde draait rond haar as. Op de evenaar leg je in 24 uur een afstand af die gelijk is aan de hele omtrek van de aarde: 40 duizend km. Reken maar uit: op de evenaar heb je daardoor een snelheid van 1667 km/u. Als je nu op de evenaar staat en je gaat springen - of trampolinespringen, als je hoger wilt komen - denk je dan echt dat je op een andere plek zult neerkomen dan waar je omhoog bent gesprongen? Echt niet! Met de trein is het natuurlijk precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik zei als wrijvingskrachten verwaarloosd worden. Dan klopt mijn geval. Echter kijken we in de natuurkunde vaak zo, omdat de invloeden uit de omgeving zo onwaarschijnlijk zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als wrijvingskrachten verwaarloosd worden, neem ik aan dat je daarmee de luchtwrijving bedoelt. Als je de luchtwrijving verwaarloost (wat in dit geval *niet* mag!), kom je op dezelfde plek terecht waar je omhoog was gesprongen. Althans, op hetzelfde stuk dak van de trein. Dus al rijdt de trein van Haarlem naar Wladiwostok, dan kun je de hele reis blijven springen, zonder ooit van de achterkant van de trein af te vallen. (Dit gaat er trouwens ook van uit dat de spoorlijn kaarsrecht loopt.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoezo zou je "uitrollen"? Welke kracht zorgt ervoor dat je vertraagt? Neem satellieten die rond de aarde draaien. Die hebben ooit een zetje gekregen (van de raket), maar daarna gaan gewoon alle motoren uit - en ze bewegen vrolijk door, zonder vaart te minderen. Hetzelfde geldt voor de aarde. Als die zou "uitrollen", zouden we al lang op de zon zijn gevallen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Juist het *ontbreken* van een kracht zorgt ervoor dat je dezelfde voorwaartse beweging houdt. Er is een kracht nodig om die beweging te stoppen. Neem mijn voorbeeld van iemand die staat te springen op de evenaar. Als hij dat 24 uur volhoudt, staat hij (volgens de omstanders) nog steeds op dezelfde plek te springen. In feite heeft hij echter één heel rondje rond de aarde gemaakt, omdat de aarde draait. Hij heeft in die 24 uur 40 duizend km afgelegd. Zonder te vertragen. Je kunt de vraag herhalen, maar laat het dan niet windstil zijn (want dan heb je tegenwind als je op het dak van de trein klautert), maar laat er een wind staan die in dezelfde richting waait als waarin de trein rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lucht draait met de aarde mee, maar gaat niet met de trein mee. Als je op het dak van een rijdende trein gaat springen, krijg je dus een forse windstoot in je gezicht en zul je ten opzichte van de trein naar achteren raken. Het moet wel heel hard in je rug waaien, wil je daar geen last van hebben.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies daarom is het van belang of je (lucht)wrijvingskrachten wel of niet verwaarloost. Als je - terecht - wél rekening houdt met de luchtwrijving, zul je bij elke sprong naar achteren waaien. Je zult dus uiteindelijk van de achterkant van de trein afspringen. Maar dat komt enkel en alleen door de rijwind, en echt nergens anders door. Als je luchtwrijving mag verwaarlozen, bijvoorbeeld doordat er een harde wind staat in de rijrichting van de trein, of doordat je een grote koker op het dak van de trein hebt gezet, dan voel je geen rijwind meer. In dat geval kun je blijven springen zolang je wilt, je zult nooit van de trein afvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Indien het windstil mocht zijn, denk ik dat je niet zoals jij schreef, naar achteren zult waaien, maar ten opzichte van de grond op de zelfde plek zult blijven.
Met andere woorden: de trein rijdt verder maar de springer blijft dankzij de luchtweerstand op dezelfde plek in de lucht hangen. Indien het niet de laatste wagon was, zal de springer dus een eind verder achterop de trein weer landen.
Maar dan kom je dus met je voeten op die snelrijdende trein terecht, terwijl je zelf even stilhing, tijdens de sprong. Er vanuit gaande dat je neus in de rijrichting van de trein was tijdens de sprong: denk ik dat als je met je voeten weer op de trein terecht komt, deze als het ware onder je vandaan getrokken worden door de snelheid, en je dus op je rug terecht komt. Ook gezien de luchtweerstand. Bij een langzaamrijdende trein zul je wel weer op je voeten terecht komen en je evenwicht kunnen bewaren, maar deze trein rijdt 150 km per uur.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zult niet op dezelfde plek blijven. Je begint immers met een voorwaartse snelheid. Als je een klein sprongetje maakt, zul je een heel klein beetje worden afgeremd - bijvoorbeeld van 150 km/u naar 148 km/u. Je landt dan maar een klein beetje naar achteren, en de trein rijdt met 2 km/u onder jouw voeten door op het moment dat je landt. Pas als je superhoge sprongen maakt, heeft de rijwind voldoende tijd om jouw voorwaartse snelheid flink af te remmen. Niet tot nul, maar wel genoeg om inderdaad op je rug te tuimelen als je (nu wel een flink eind verderop) weer op de trein landt.
Als je niet tegen de bovenleiding aanspringt dan zal je een klein stukje naar achter weer op het dak van de trein terecht komen.
Afhankelijk van de sterkte van de rijwind zul je in 1 seconde terug geblazen worden met een sterkte die een vector-som is van wind en rijwind.
Bij voor de wind rijden zal je weinig terug geblazen worden, als de trein tegenwind heeft zal je juist extra naar achter terecht komen.
Bij zijwind zou je zelfs naast de trein kunnen vallen.
De berekening kan pas nauwkeurig gemaakt worden als de windkracht en windrichting bekend zijn, alsmede de luchtweerstand die je als omhoog springend persoon ondervindt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je alle invloed van de luchtweerstand verwaarloost dan kom je op precies dezelfde plek weer op het dak terecht.
Als je de sprong binnen de rijdende trein zou uitvoeren dan kom je zeker weer op dezelfde plek neer, ongeacht de snelheid van de trein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal
in de trein beweegt de lucht om je heen met dezelfde snelheid als de trein
bovenop de trein beweegt de lucht anders. dan heb ik het niet over wind, maar over stilstaande lucht en de wervelingen die de trein veroorzaakt.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik vind de foto erg overtuigend
eventjes de luchtweerstand weggerekend,

denk aan einsteins relativiteitstheorie, je staat stil op de trein die 150 gaat..
vergeleken met het spoor ga jij ook 150 (net zo snel als de trein), als jij springt (recht omhoog) zal je 150 blijven gaan, daar je jezelf niet afremt (en ja dan heb je luchtweerstand maar dat doet er even niet toe) en land je precies op hetzelfde plekje op de trein, die ook 150 gaat.

relatief met de trein sta je namelijk stil, en als je dan dus omhoog springt land je op dezelfde plek.

in de huidige wereld: ik denk dat als je op een trein staat die 150 gaat je:
1 een stroomkabel in je gezicht hebt, en
2, je eraf geblazen word omdat je 150 gaat, en dus met 150km door de lucht beweegt, wat gelijk staat als een wind van 150km
3, dus niet zover komt dat je daadwerkelijk kan springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook helemaal goed.
Als je de invloed van de luchtweerstand wilt elimineren kun je de proef gewoon in het gangpad van de trein uitvoeren.
Je zult zien dat je op exact dezelfde plek in het gangpad terecht komt als waarvan je omhoog bent gesprongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goeie voor 't inzicht :) leraar zeker?
Je beland dan op de grond, naar alle waarschijnlijkheid.
De enorme wind (orkaankracht bij 150KM/h) zorgt ervoor dat je op zich al nauwelijks kunt blijven staan.
Spring je, dan zorgt de wind er voor dat je NIET op je voeten landt, je valt dan dus en belandt wellicht op den duur naast de trein.
Als je met 150 KM/h (of iets minder) de grond raakt is de kans op dodelijk letsel groot.

Kortom, in theorie een leuke vraag maar de praktijk doet je de das om!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat je 1 seconde lang springt. Op het moment dat je springt heb je de zelfde snelheid als de trein, 41,67 m/s (150 kmh). Vervolgens wordt je door de lucht afgeremd. de trein gaat echter door met de zelfde snelheid.

Met behulp van Matlab heb ik een model gemaakt, zie afbeelding. Een korte uitleg:
Met behulp van de snelheid wordt de (negatieve) versnelling die de luchtweerstand oplevert berekend, deze wordt geïntegreerd, en vervolgens van de huidige snelheid afgetrokken, en die waarde wordt weer geïntegreerd. Dit resulteert in de afstand ten opzichte van de grond.

Wat blijkt is dat de persoon die springt na 1 seconde een snelheid heeft van 33,95 m/s. De afstand die de persoon afgelegd heeft ten opzichte van de grond is na 1 seconde 37,55 meter.
De trein heeft in dezelfde tijd 41,67 meter afgelegd, dus de afstand ten opzichte van de trein is na 1 seconde 4,12 meter.

In de berekeningen heb ik aangenomen dat:
De luchtdichtheid 1,293 kg/m^3 is
De frontale oppervlakte van de persoon 0,75 m^2 is
De Cw van de persoon 0,9 is
De persoon 80 kg weegt

Hoe hoog de persoon springt is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nu als je uitgaat van de rotatie van de aarde (op de evenaar 1667 km/h) in uw berekening dan zou je jezelf dus heel snel kunnen verplaatsen in westelijke richting, ofwel je bent in enkele sprongen vanaf de oostgrens aan zee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Het snelheidsverschil wordt veroorzaakt door de luchtweerstand. De trein gaat door met de zelfde snelheid, de lucht remt jou af. De lucht om de aarde beweegt mee met de rotatie van de aarde. Je wordt dus niet afgeremd door de lucht, omdat die de zelfde snelheid heeft als jou!
Enkel uitgaande van uw getallen en de relativiteitstheorie van Einstein en als wij de wind niet meerekenen en je op een Dieseltrein staat (dus geen boven leidingen) dan zul je op enkele mm na precies op de zelfde plek terecht komen.
Het kan gewoon niet anders zijn omdat de rotatie snelheid van de aarde op de evenaar ongeveer 1667km/h is en je dus ook met een gerust hart omhoog kunt springen zonder ineens kilometers verderop terecht komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zou bovenop de trein hooguit op je gezicht kunnen gaan, omdat de trein ook een schommelende beweging maakt, als je dan niets hebt om je aan vast te houden, val je dus van de trein met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de luchtwrijving verwaarloost, dan kom je inderdaad (ten opzichte van de trein) op de zelfde plek uit. Alleen kun je deze in dit geval NIET verwaarlozen. Rij maar eens een keer met 150 kilometer per uur over de snelweg, en steek je hoofd uit het raam. Deze luchtwrijving remt je zodanig af, dat je in één seconde ten opzichte van de trein zo'n vier meter naar achter wordt verplaatst. let wel op: in die tijd ben je wel ruim 40 meter naar voren verplaatst ten opzichte van de grond. Samengevat: De oorzaak waarom je ten opzichte van de trein naar achter wordt verplaatst, is luchtwrijving!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij wijze van proef ook een voetbal recht omhoog uit je cabrio gooien. Zelfde verhaal zolang hij maar boven het voorruit uit komt