zijn zonnestralen minder gevaarlijk als deze door een spiegel worden weerkaatst??

..dus word je ook bruin als zonnestralen via een spiegel op je huid komen?? of gaat er straling door de spiegel heen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Antwoorden (7)

Het zijn twee verschillende vragen die je stelt:
Is het minder gevaarlijk? Ja, want de UV straling wordt voor een groot gedeelte geabsorbeerd.
Dus word je ook bruin: Nee, minder, want er is minder UV straling over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn logica zegt ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is niet zo, het absorptie vermogen is stof afhankelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Jorryt, maar als het er twee keer doorheen gaat, 1x vanaf de glaslaag naar de reflectielaag, en 1x terug van de reflectielaag naar de glaslaag moet je die stofafhankelijke variabele toch twee keer nemen?
De meest gebruikte spiegels hebben een aluminiumlaag achter een glaslaag. Licht moet dus eerst door glas voordat het wordt gereflecteerd door het aluminiumlaagje. Glas op zich laat ook licht weerkaatsen, maar veel minder dan de aluminiumlaag.

Bepaalde straling, zoals UV-straling, wordt door het glas van een spiegel geabsorbeerd. Dat wil zeggen dat het glas de straling opneemt, en niet weerkaatst. Andere soorten straling worden helemaal niet weerkaatst, behalve onder een hele vlakke hoek, zoals röntgenstraling.

UV-straling zorgt ervoor dat je bruin wordt/verbrandt, dus zal je minder snel verbranden of bruin worden als je gaat liggen bij zonlicht dat van een spiegel komt.

Lang verhaal kort: Licht dat van een spiegel komt, bevat minder schadelijke UV-stralen dan licht rechtstreeks van de zon. Je zult waarschijnlijk minder snel bruin worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiegels zijn van glas meestal dus daar komt sowieso al amper UV-straling doorheen (straling waar je bruin van wordt) en met een extra weerkaatsende laag zal er nog minder straling door de spiegel gaan. Weerkaatste straling is even gevaarlijk al normale dus een spiegel heeft alleen nut als je eronder gaat liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je onthoud dat je je goed insmeert en niet te lang in de zon blijft is het goed. En over die spiegel, het is hetzelfde effect als bij een zwembad, je wordt bruiner bij een zwembad dan zonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Is dus wel degelijk anders: Bij water wordt de straling op het oppervlak gereflecteerd. Bij spiegels gaat het eerst een glaslaag door voordat het het reflecteren vlak treft.
Hierdoor wordt een groot deel van de UV weggenomen.
De eerste vraag is wat voor soort spiegel het is. Over een spiegel met glas ervoor heb ik al antwoorden gezien. Daar sluit ik me bij aan. Wel merk ik erbij op dat ook het glasoppervlak straling weerkaatst, zeker als het licht onder een hoek op het glas valt. Dat deel heeft nog wel UV straling dus bruinend.
Als er een andere beschermlaag voor de spiegel zit dan glas dan zal er ook andere straling gefilterd worden.
Denk aan acrylglas . Per slot komt UV straling bij zonnebanken wel door die afdekplaat. (Polycarbonaat)
En spiegels van uitsluitend een metaal laag weerkaatsen ook het UV licht.

De weerkaatsende straling is bij een vlakke spiegel niet gevaarlijker dan rechtstreekse zonnestraling. Dus afhankelijk van de helderheid van de lucht. Bij (grotere) holle spiegels concentreert de straling en wordt het , zeker in het brandpunt, zo heet dat bv hout bijna direct in brand vliegt. Niet voor niets kun je met spiegels een zonnecentrale bouwen , zeker in woestijnklimaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gevaar van geconcentreerde straling doordat spiegels hol zijn is niet meer alleen de UV straling, het gevaar is dan de warmte ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oppervlaktespiegels kaatsen in principe alles soorten stralen terug, dus gepolijst metaal en opgedampte spiegels geven de schadelijke straling onverkort door.

Zoals aangegeven absorbeert glas UV licht, maar de absorptie is voor elke UV licht golflengte verschillend en ook het soort spiegelglas speelt een rol.

Ga er dus vanuit dat gespiegeld licht veel UV KAN bevatten.
Vooral gecoate ramen kunnen als spiegels fungeren en
het hangt van de coating zelf al of alleen IR en vis licht gespiegeld wordt of ook UV.
Dichroische spiegels, die bepaalde golfbanden afblokken of doorlaten kunnen of heel veel zonne-UV doorlaten of wegspiegelen, de absorptie ik doorgaans gering (afhankelijk van het substraat)

Met de andere antwoorden samen ontstaat wel een duidelijk beeld volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer het glas van kwarts gemaakt is, is de spiegel NET zo gevaarlijk. Dit zijn dan ook wel hele speciale spiegels.. kom je denk ik niet zomaar thuis tegen.