komt een boemerang ook terug als je deze op mars werpt??

..of op een andere planeet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar gat het heen met deze wereld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, al met al toch een leuke vraag. Ik kan de logica wel snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer het en gooi!!!! gewoon blijven wachten tot ie terug komt (wel oppassen hoor je bent niet de enige die zo'n ding in zijn nek zou krijgen)

Antwoorden (6)

Nee want er is daar geen zwaartekracht hij zal dus gewoon doorzweven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is daar gewoon zwaartekracht!
de zwaartekracht is daar alleen anders (minder sterk)
massa trekt elkaar namelijk aan (dus z.g.a. overal is zwaartekracht zelfs in de ruimt door alle planeten enzo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, ook daar is zwaarte kracht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom een hoop lariekoek tegen op deze site. Deze hoort daar zeker bij.
Een boemerang komt terug vanwege zijn model, aerodynamisch vormgeving dus.
Overal waar een atmosfeer is ...en je zelf ook binnen die atmosfeer bent...zal dat ding terugkomen. Wel zal de baan anders zijn bij een andere zwaartekracht en luchtweerstand. Ik neem echter aan dat je ook op mars een boemerang kunt laten terugkeren ondanks de zeer ijle atmosfeer. Wel zal die boemerang dan daarvoor ontworpen moeten worden, andere vormgeving van de bladen dus.

Want ook in een ijle atmosfeer kun je draagkracht krijgen, denk aan de vliegtuigen op zeer grote hoogte (>30 km hoog) of de space shuttle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, das een antwoord!! :)
+2
Er is wel degelijk zwaartekracht op Mars, maar dat is veel minder dan op aarde omdat hij Mars veel kleiner is.
De zwaartekracht is ongeveer 40% van de zwaartekracht op Aarde.
Voor het terugkeren van een boemerang is het echter noodzakelijk dat er een atmosfeer is omdat het "vliegen" van een boemerang gebruik maakt van aerodynamische principes.
Het werpen en terugkeren is dus theoretisch mogelijk op Mars, al zal het gedrag wel heel anders zijn dan we op aarde gewend zijn:
De luchtdruk (CO2) is namelijk slechts 0,6% van de aardse atmosfeer, dus je zult aanzienlijk harder moeten gooien om enige opwaartse kracht te ontwikkelen, waarschijnlijk zal het in de praktijk dus niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult de vorm van de boomerang dan dus moeten aanpassen om hem ook in de praktijk te laten werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar goed helder antwoord dus een +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat je veel meer vleugeloppervlak nodig hebt om een boemerang op Mars te laten werken met die ijle atmosfeer. De praktijk test zal echter wat lastig zijn. Een boemerang werkt al gecompliceerd genoeg zonder dat je gaat rommelen met de zwaartekracht en atmosfeer. Lijkt me een leuke voor de volgende Mars missie :) een boemerang robot...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat denk ik ook roepie.
het aardse model snijd met minder weerstand te makkelijk en ver door de ijle atmosfeer daar. hier in het park is altijd een man die het voor de fun doet. hele rugzak vol met die dingen. uitvijlen, opvullen, weet ik veel allemaal.
zal m eens vragen welke geschikt is in de ruimte :)) +1 koosknip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een twintigtal boemerangs gemaakt, die het allemaal prima deden. Ze gaan sneller draaien door de luchtwrijving, kantelen naar horizontaal en dalen zo als een helikopter langzaam voor mijn voeten neer. De beweging is dus heel complex. Ik zou niet op mijn gevoel durven zeggen dat er een marsboemerang zou kunnen bestaan.
Ja een booremang komt overal terug waar zwaartekracht is. Alleen is de zwaartekracht wel veel lager dan op de aarde ongeveer rond de 0.40-0.50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag.
Om het juiste antwoord te vinden, moet je de eigenschappen van een boemerang in een model zetten. Vervolgens neem je de parameters die op Mars gelden: daarbij zijn de zwaartekracht en de luchtdichtheid nogal anders dan hier op Aarde.
Dan probeer je parameters te vinden, waarbij de boemerang op de gewenste manier functioneert.

Misschien moet de boemerang wel veel groter worden. In verhouding wordt dan de viscositeit van de lucht anders. Ook het oppervlak wordt dan in verhouding minder, dus ook de lift die hij krijgt.
Dus misschien moet hij wel veel kleiner worden, zodat de lift in verhouding groter wordt.
Of misschien moet je 'valsspelen', en een boemerang ontwerpen voor in een grote hal met Aardse luchtdruk.

Het kan zijn, dat je een set parameters vindt, waarbij een boemerang netjes terugkomt, maar dat hoeft niet.

Het lijkt mij een leuke opdracht voor een industrieel ontwerper of werktuigbouwkundige op TU-niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk antwoord. Echter, deze opdracht hoort eigenlijk eerder thuis bij de TU Delft vliegtuig bouw....hoewel ook de werktuigbouw stromingsleer krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat ze daar deze vraag lezen, en zich buigen over een antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het verhaal vanavond aan mijn oudste voorgelegd, eind 2e jaars WB met als interesse (en gekozen als minor) vliegtuigbouw. Hij geeft aan dat er een boemerang te maken is die het doet op mars. Wel moet er met de "lift" wat gebeuren. Tov de lage lift is wel de massa relatief groter van de (daarvoor ontworpen) boemerang...daardoor zal de bocht die het ding maakt groter worden en de gooihoek anders worden.
vanaf de aarde? nee, dat gaat je niet lukken
maar in de ruimte doen ze het wel.

Good news for those of you who couldn’t wait to find out if a boomerang bounces back in space. According to astronaut Takao Doi, it does indeed.