komt door het zwaartekracht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de water moleculen die aan elkaar blijven plakken. Als je dit wilt testen kun je eeen druppeltje zeep in gooien. Kijken of die dan overstroomd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door de (als ik het uit mijn hoofd goed zeg) VanderWaalskracht die alle watermoleculen op elkaar uitoefenen. Als je water op de grond gooit wil het ook vaak als druppels bij elkaar blijven dit komt omdat ze elkaar een klein beetje aantrekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zegt dus gewoon vanderwaalskrachten zonder hoofdletters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij water is er ook sprake van een nog veel grotere elektromagnetische kracht: de waterstofbruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elektromagnetische kracht? Volgens mij is een waterstof brug geen elektromagnetische kracht hoor...
Het water heeft een bepaalde elasticiteit. Ze trekken elkaar een beetje aan en vormen zo een net zeg maar. Waterskiërs maken dankbaar gebruik van deze elasticiteit. Als je een steentje laat botsen op het water is dat ook door de elasticiteit van het wateroppervlak. Een waterlelie ook, ... Dus als jij er net iets teveel in het glas doet stroomt het niet over omdat ze elkaar vasthouden, tot op het punt waar het te zwaar wordt; Dan loopt je glas over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'kop' die op een beker of glas ontstaat voordat deze overloopt wordt mogelijk gemaakt door de oppervlaktespanning. Deze wordt veroorzaakt door de al genoemde vanderwaalskrachten tussen de moleculen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord 'oppervlaktespanning' miste ik nog bij de rest. +1 De spanning is zo groot dat je met een beetje geduld zelfs een paperclip kunt laten drijven, probeer maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een naald. Wanneer je deze eerst magnetiseert, heb je een instant kompas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Cohesie heet dat: de aantrekkingskracht tussen moleculen van dezelfde stof.
Adhesie is de aantrekkingskracht tussen moleculen van verschillende stoffen.

Dit resulteert in het fenomeen "oppervlaktespanning"
12 jaar geleden
Cohesie

water is een stof welke zichzelf aantrekt. de moleculen trekken elkaar aan. Dit noemt men ook wel vanderwaalskrachten!

wanneer je water dus een klein beetje tot boven de rand laat komen is deze aantrekkingskracht genoeg om te voorkomen dat het water overstroomt.

succes