weet iemand waar ik opdrachten kan vinden voor natuurkunde over de zwaartekracht berekenen

ongeveer 2 havo niveau als je niet weet wat ik bedoel dit is de formule zwaartekracht= Fz:massa

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De zwaartekracht is overigens de massa maal 9.81 (afgerond 10, ookwel g genoemd en in nl)
Ik kan wel wat voor je bedenken, reageer de antwoorden maar even:

Piet weegt 50 kilo hoeveel kracht oefend de aarde op hem uit?

De zwaarte kracht op jan is 500 N hoe zwaar weegt jan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee klopt prima.!
Nog eentje:
In Brazilie is de zwaartekracht lager dan hier. Jan weegt 50 kilo maar er werkt een kracht van 450 N op hem, hoe groot is de gravitatie versnelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt inderdaad niet.. Ik denk niet dat je dit moet kunnen maar hier komt het antwoord:
Formule:
Fzw = g * m
Invullen:
450 = g * 50
G is dus
450/50 = 9
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is als het ware de sterkte van de zwaartekracht. Die is niet overal gelijk... g = gravitatieversnelling. En die is in nl 9,81

Andere antwoorden (2)

Je moet eens deze site proberen http://www.natuurkunde.nl/zoeken/doList.do?selectedTypes=opgave
En dan moet je even de filters openen en zwaartekracht aanvinken. Dan ga je naar de laatste pagina voor de laatste opdrachten. Er staat ook een uitwerking bij van de opdrachten, zodat je het ook kan nakijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry als ik het te moeilijk maak, verder hoor ik het wel als je vragen hebt.

Je vraagt in een reactie wat er met die "g" gebeurt.
(ik doe dit in een antwoord omdat het anders wat onoverzichtelijk wordt, en ik ook een antwoord geen op een gedeelte van de vraag)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Newton_%28eenheid%29
Hier staat het kort een duidelijk, maar misschien nog wat te moeilijk.

uitleg van mij:
Fzw=de zwaartekracht op een voorwerp.
m=massa in kg
g=is de versnelling als je iets laat vallen.

Fzw kan je meten met een weegschaal of newtonmeter.
Een weegschaal deelt dat door 9.81 en geeft dan de massa aan in kg, als je dezelfde weegschaal op de maan zou gebruiken, waar de zwaartekracht lager is, dan geeft die weegschaal dus de verkeerde massa aan.

De Zwaartekracht is overal anders, de "g" dus ook.

Dan kom ik meteen bij je formule die je geeft in je vraag.
Waar heb je die vandaan?
Die klopt namelijk niet.
zwaartekracht = Fz : massa
ofwel:
zwaartekracht = zwaartekracht : massa
dat moet zijn:
F = m * g
of zoals jij waarschijnlijk bedoelt:
g = F : m

Waarschijnlijk mag jij g als een constante zijn (g=9.81)
Maar als ze het over de maan gaan hebben dan is ie wel anders. (g maan = 1,63) je gewicht is daar dus ongeveer 6 keer zo laag.

Toegevoegd na 42 seconden:
hier nog iemand met dezelfde vraag:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1771301