hoe ontstaat regen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
raar dat die vraag nog nooit is gesteld :p
goeie vraag ;)
bamibal
12 jaar geleden
Zo raar is dat niet, want die informatie is heel eenvoudig op internet te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en op school staat het nog in de boeken ook! ;)

Het beste antwoord

Voor het leven op aarde is water heel belangrijk. Driekwart van het aardoppervlak is met water bedekt. En dat water zit in een voortdurende kringloop: het gaat van zee naar land, en van land naar zee. Binnen die kringloop spelen regen, wolken en wind een belangrijke rol. De zon verwarmt het aardoppervlak.

Opgewarmd water verdampt, en de waterdamp stijgt op. Als lucht warm is, zet het uit en kan het véél waterdamp bevatten. Maar als het opstijgt en afkoelt, kan de lucht weer veel mínder waterdamp hebben. Een deel van de damp verandert dan in waterdruppeltjes, en er ontstaat een wolk.

Deze overgang van damp naar water heet 'condenseren', en dat gebeurt het eerst op vaste oppervlakken. Dus ook op de stof- en roetdeeltjes in de lucht. Op die deeltjes vormen zich minuscule waterdruppels, die zó klein zijn en licht dat ze zweven, en wolken vormen. Maar soms botsen die druppeltjes en worden samen één gróte druppel.
Als ze té groot en zwaar worden om te kunnen zweven, vallen ze naar beneden als regen.

voor een filmpje hier over te zien ga naar de bron.

Nog een paar leuke weetjes:

Als het koud is, kan water ook als snééuw naar beneden komen. Sneeuw bestaat uit kleine ijskristallen. Soms valt er een mengsel van sneeuw en regen: natte sneeuw.Nog een andere vorm van neerslag is hagel.

Hagel ontstaat als er sterk stijgende luchtstromen zijn. Regendruppels worden dan in de wolk omhoog geblazen en bevriezen door de koude lucht. De druppels worden hagelstenen. De zware hagelstenen vallen dan naar beneden. Maar de kleine en lichte worden nóg een keer omhoog geblazen.

Hagelstenen kunnen wel honderden keren omhoog geblazen worden. En iedere keer krijgen ze een extra laagje ijs en worden iets zwaarder. Als ze zwaar genoeg zijn, vallen ze op aarde, bij een hagelbui. In Noord-India zijn wel eens hagelstenen gevallen die zo groot waren als golfballen! 83 mensen en duizenden dieren zijn toen door die hagelstenen omgekomen.

m.v.g.

Mrboonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die ontstaat door de waterkringloop.
Het oppervlaktewater zoals zeeën verdampt, stijgt op, koelt af en vormt wolken. Uit deze wolken ontstaat neerslag (regen). Deze komt op aarde terug in de waterwegen of verzamelt zich als grondwater. Het oppervlakte water verdampt weer en de cyclus waterkringloop is ontstaan. Als er geen zeeën, etc. meer zouden bestaan, zou er geen kringloop mogelijk zijn en zou er geen neerslag in de vorm van regen zijn.
Het leven op deze aarde zou dan niet mogelijk zijn.
Deze situatie is echter ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is veel water. Het water uit de rivieren, sloten en oceanen verdampt. De damp gaat de lucht in en vormt een wolk. De kleine druppeltjes in de wolk stoten steeds tegen elkaar aan. Zo vormen een heleboel kleine druppels samen één grote druppel. Als de grote druppels te zwaar worden, vallen ze naar beneden, als regen.

De wolk zweeft meestal erg hoog in de lucht. Daar vriest het. De neerslag die uit de wolken bestaat daardoor meestal uit ijsklontjes of sneeuwvlokken. Hoe verder de neerslag naar beneden valt, des te warmer de lucht daar is. Daardoor ontdooit de neerslag en zijn het regendruppels. Dit gebeurt niet als het heel koud is, dan ontdooit de neerslag niet en gaat het sneeuwen of hagelen.