Hoe werkt de lenzen formule ?

Ik snap het niet hellemaal goed dus kan iemand me dat uitleggen
Voorbeeld:
V=15cm b=+60cm bereken f en N
Moet ik dan dit doen ?
1:15 + 1:60 = 1:f
0.067 + 0.017=1:f
0.084 =1:f
1:0.084 =f
f=11.90

N=b:v
N=60:15
N=4 ( heefd n een eenheid)
( als b negatief is heb je een virtueel brandpunt wat is een virtueel brandpunt?)
En hoe kan ik weten of iets weerkaatst , word gebroken of geabsorbeerd ? , waarom breekt rood minder dan ultraviolet ?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Er zijn in de optica twee formules die wel lenzenformule worden genoemd, nl.
het verband tussen de brandpuntsafstand en de kromtestralen en de brekingsindex (de lenzenmakersformule), en
het verband tussen beeldafstand, voorwerpsafstand en brandpuntsafstand (de eigenlijke lenzenformule).

Beide formules gelden voor een ideale dunne lens bij paraxiale benadering.

Misschien heb je iets aan onderstaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergroting

v = 15 cm
b = 60 cm

N = b/v
N = 60/15
N = 4x

Eenheden moeten gelijk zijn. Dus dit is goed. Vergroting is eenheidsloos. want je deelt afstand door afstand.

1/f = 1/b+ 1/v
1/f = 1/0,60 + 1/0,15
1/f = S = 4 dpt. (dioptrie) dit is de lenssterkte.

f = 1/S
f = 1/4
f = 0,25 m = 25 cm. (brandpuntafstand).

Bij een virtueel brandpunt zou ik zeggen dat het eigenlijk hetzelfde brandpunt is alleen dan negatief. oftewel een brandpunt voor de lens en na de lens.

Licht word weerkaatst als het spiegeloppervlak (om het ff zo te noemen) helemaal vlak is. Licht word verstrooid als het spiegeloppervlak hobbelig is het licht word wel weerkaatst maar gaat verschillende kanten op. Of het oppervlak moet wit zijn want wit weerkaatst alle kleuren.

Licht word gebroken als het door een prisma of een lens gaat. en waarbij je allemaal kleuren ziet (spectrum).

Toegevoegd na 2 minuten:
herstel: antwoord van f = 14 cm. en s = 8,333 dpt