De warmte waarover je het hebt, is de radiogene warmte. Dit is de warmte die vrijkomt bij het natuurlijke radioactieve verval van langlevende radioactieve isotopen van vooral kalium, uranium en thorium. Deze elementen zijn ingebouwd in de kristalroosters van mineralen die de gesteenten in de korst en mantel. Het radioactieve verval naar stabiele isotopen (zoals argon of lood) gebeurt dan ook ter plekke in het kristalrooster. De warmte die vrijkomt zal dan door geleiding afgegeven worden aan het omliggende gesteente (vergelijkbaar met de werking van een nucleaire centrale).
Maar bedenk dat vele natuurlijke gesteenten een natuurlijke achtergrondradioactiviteit hebben (zeer lage concentraties). Dus ook de lava die uitgestoten wordt door een vulkaan kan een zekere natuurlijke radioactiviteit hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In toevoeging tot bovenstaand antwoord: De reacties vinden plaats in de kern van de aarde, welke zo'n 6000km onder onze voeten bevind. De radioactiviteit vind dus NIET direct onder je voeten plaats, maar qua afstand zo ongeveer op de evenaar vanaf hier.