Plakken of kleven wordt vn veroorzaakt door de VanderWaals krachten. Dit zijn zwakke krachten tussen atomen en moleculen en zijn genoemd naar de Nederlandse natuurkundige. Het begrip omvat alle krachten die niet veroorzaakt worden door covalente of elektrostatische krachten. Kijk voor meer details op wiki onder vanderwaalskrachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een geweldige vraag!!!!

Er is eigenlijk bijna niks over te vinden.

Of iets plakkerig is, kun je bijv als je er met je hand aan voelt, natuurlijk PRIMA beoordelen. Je hebt dan het gevoel dat je hand een beetje "vast zit aan het oppervlak van het andere voorwerp.

Plakkerigheid is volgens mij afhankelijk van aan aantal zaken. Je hebt plakkerig zoals een klodder jam of een nat spekje. Maar als je een stukje plastic (of zelfs een munt) natmaakt en op een heel glad oppervlak legt, krijg je die er ook bijna niet meer af. en bijv een zuignap werkt weer anders.

Die laatste 2 zijn wel te benoemen. Dat natte plastic plakt door adhesie, die zuignap door onderdruk. (die eerste, de bekendste, moet ik nog eens heel goed naar zoeken).

Verder geldt, vooral bij het plakken van bijv jam, dat het aan je handel wel blijft plakken maar bijv in een tefal pan NIET. Plakkerigheid is dus ook nog afhankelijk van het oppervlak van de voorwerpen. Die zuignap blijft ook HEEL goed zitten op je badkamertegels en geheel niet op je buitenmuur van je huis
amigo