Voor het vullen van duikflessen wordt een krachtige compressor gebruikt. Dat is een apparaat dat lucht uit de buitenlucht haalt, die samenperst en in de duikfles pompt. Voor het vullen van bijvoorbeeld een autoband is geen krachtige compressor nodig. Eentje die de lucht samenperst tot een druk van 10 bar volstaat daarvoor. Maar duikers willen zoveel mogelijk lucht meenemen in hun fles, zodat ze zo lang mogelijk onder water kunnen blijven. Daarom worden bij duikflessen compressoren gebruikt die de lucht samenpersen tot een druk van wel 300 bar. In een fles van tien liter met een druk van 300 bar zit 3.000 liter lucht.

De samenstelling van de lucht in de duikfles is overigens hetzelfde als van de lucht in de buitenlucht: 78 procent stikstofgas, 21 procent zuurstofgas en 1 procent resterende gassen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant antwoordman . Hoe zat het dan met het helium waar de duikers van die hoge stemmetjes van krijgen ?
AWM
14 jaar geleden
Bij echt diepduiken wordt ook wel een deel van de stikstof vervangen door helium, dat geeft voordelen i.v.m. decompressieverschijnselen (duikersziekte).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals zo vaak weer een fantastisch antwoord... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en even afgezien van de tri mix mengsels.

Andere antwoorden (2)

ehm ...Met een compressor ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Een compressor kan de lucht onder druk zetten en kan daarmee het volume vele malen verkleinen. Dus onder heel hoge druk kan er heel veel lucht in een duikfles. Maar ik meen me te herinneren dat er geen gewone lucht in die flessen wordt gestopt , maar een mengsel van Helium en Zuurstof. Dit in verband met de opname in duikers' bloed , stikstof uit de gewone lucht kan bij hoge druk belletjes veroorzaken in het bloed van de duiker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en dan is de lucht wegens te hoge druk weer niet adembaar en moet er een reduceerventiel aan te pas komen, toch +1
met een compressor word de lucht in een aantal stappen in druk vehoogd door de eerste cilinder van de compressor bijvoorbeeld naar 20 bar dan een kleinere cilinder te laden met die druk dit een 4 keer te herhalen totdat de druk in de fles tussen 200 en 300 bar zit afhankelijk van de apperatuur die de duiker in kwestie gebruikt Bij het onder druk brengen van de lucht word de lucht gefilterd en gedroogd om de duiker en zijn uitrusting te beschermen tegen vervuiling en vocht.
enkele fabrikanten zijn bijvoorbeeld baur,atlas copco,kaeser