Wat gaat er kapot bij een (grote) EMP?

Een Electronic Magnetic Pulse brengt ons weer terug in het pre-elektriciteitstijdperk. Mijn vraag is redelijk specifiek. Alles waar elektriciteit doorheen loopt, doet het na een EMP niet meer. Wat nu als ik mijn mobieltje (bijv) uit elkaar haal, dan komt de EMP en daarna zet ik 'm weer in elkaar, werkt mijn mobiel dan nog? Is alleen mijn batterij kapot? Werkt er niets meer? Of werken alleen de apparaten niet meer die op het moment van de EMP aan stonden? Hoe reageren pace-makers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Je batterij is misschien wel het enige onderdeel dat een EMP zal overleven :)
Een EMP wekt spanningen op in alles dat metaal bevat.
Elektronische componenten blaas je daarmee op.
Je hoeft je mobieltje niet te slopen, alles wat je in een metalen doos stopt zal heel blijven. (Faraday!)
Aan de andere kant vraag ik me af met wie je wilt gaan bellen na een EMP, want van de infrastructuur van het GSM net zal weinig over zijn.
Pacemakers zitten ook in een metalen behuizing. Op zich is dat veilig. Er komen echter elektroden uit die als antenne werken. Als het ding slim is ontworpen zal hij een EMP kunnen overleven en de drager ervan ook.
AWM
14 jaar geleden
Elektronische componenten gaan stuk door een veel te hoge stroom sterkte die onstaat in elektrische geleiders.Ieder draadje of wat dan ook kan bij een emp zomaar ineens een puls stroom afgeven.Ik denk ook dat het hetzelfde is als een bliksem inslag vlakbij een woning.Dan kan het gebeuren dat je tv naar de eeuwige jachtvelden is door dat er ineens een stroompuls onstaat in de antenne kabel.Een lomp simpel apparaat als een koffie zetter, mixer , boormachine of een stofzuiger zal er niet gauw last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze meest geavanceerde en meest kwetsbare apparaten zullen het eerste door een hoge stroom bezwijken, van onze infra-structuur zal veel ontwricht raken; veel huwelijken zullen kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, ik hap... Huwelijken zullen kapotgaan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ontwrichtende storingen zullen een aantal mensen veel winst maken en een aantal veel verlies lijden (bij elke catastrofe heb je zondebokken of gewoon slachtoffers). Relaties zijn gebaat bij evenwicht; als een van de partners de balans verstoort door veel rijker of veel armer te worden of status te winnen of te verliezen zal de kans dat een van de partners omkijkt naar een andere relatie groot zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet kausbausen psychologie, nietwaaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Wim, jazeker, je moet tegenwoordig een hele toer uithalen om humor in je antwoord te stoppen.