Neutraliseert elektriciteit de proteine in het gif van een slangenbeet?

Ik zag net in een film dat een slangenbeet werd verholpen door elektriciteit want dat zou de proteine neutraliseren in het gif.

Ik geloof er niks van dat dit kan,of is dit wel waar en kan je zonder verdere behandelingen en alleen doormiddel van elektriciteit de slangenbeet behandelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit soort dingen kloppen zelden in films, naar mijn idee omdat filmmakers vaak creatieve alpha-georiënteerde mensen zijn.

Slangengif breekt over het algemeen eiwitten (=proteïne) af, dat is de werking. Of slangengif (vaak of altijd) zelf uit eiwitten bestaat weet ik niet zeker, ik denk het wel.
Op zich kan je met elektriciteit wel eiwitten aanpakken, in de zin dat je ze kan oververhitten en dan verkolen ze. Maar dat geldt dan ook voor je lichaamsdelen waar de stroom doorheen gaat, je bestaat zelf o.a. uit eiwitten.