Hoe komt het dat er tussen de magneten waarmee treinenwagons aan elkaar verbonden zijn een ruimte zit van een goederentrein?

Ik zat een tijd geleden in het zonnetje op Utrecht centraal en toen er een goederentrein passeerde zag ik dat er tussen de wagons in een ruimte zat waar ze aan elkaar verbonden zijn als het ware terwijl hij reed. Hoe komt dit en is dit ook bij ''gewone'' treinen? Kan iemand gelijk vertellen hoe die magneten heten waarmee ze aan elkaar verbonden zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het zijn buffers. Deze houden samen met de koppeling de trein bij elkaar als de wagons via de koppeling worden getrokken ( of afgeremd) . De koppeling is een haak met een ketting die precies in het midden tussen de wagons hangt.
De buffers hebben veren en het is de bedoeling dat ze tegen elkaar aan duwen.
Op die manier ontstaat een goede verbinding tussen twee wagons .

Ik denk dat jij de ruimte tussen de buffers zag toen de trein optrok . Om te voorkomen dat de hele goederentrein in één keer in beweging moet komen ( wat een hele hoop kracht in één keer kost) worden de koppelingen met speling gekoppeld.

Als de trein dan wegrijdt, dan zie je ineens dat er ruimtes tussen de buffers ontstaan . Daardoor wordt er één wagon tegelijk in beweging gezet, de hele trein komt met hele kleine stapjes in beweging. Een soort dominoeffect , ieder steentje duwt een ander steentje , iedere wagon trekt de volgende met een kleine vertraging.... Je hoort dan het luide geluid van metaal ( KLENG) .

Samengevat : de buffers tussen de treinen zijn geen magneten maar een soort veren. Als de trein optrekt komen de veren even los van elkaar. Als de trein afremd duwen de veren van de buffers tegen elkaar en geven de remenergie door.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat zolang de goederentrein snelheid vermeerdert, die openingen tussen de buffers blijven bestaan .
Zodra de trein gaat afremmen raken de buffers elkaar aan en duwen ze tegen elkaar .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wagons bij treinen zijn niet verbonden met magneetkoppelingen. Bij speelgoedtreintjes wel.
AWM
14 jaar geleden
Ik vermoed omdat de dingen die je voor magneten aan ziet geen magneten zijn maar stoot blokken (of iig iets dergelijks, ik weet de technische term niet voor de variant op de trein zelf).
De eigenlijke koppeling zit in het midden en zijn geen magneten maar werken gewoon mechanisch. Je zou wel een erg sterke magneet nodig hebben om een hele trein mee te trekken. De stroom die je daarvoor nodig hebt is enorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn buffers, 23 jar machinist geweest, als de koppelingen te strak draait,dan kunnen in bochten de buffers niet meer inveren waardoor een overbuffering ontstaan met gevolg een ontsporing.