Hoeveel bomen moet ik planten ter compensatie van mijn vliegreis?

Ik zit op dit moment in Costa Rica. Ik ben via Amerika hierheen gevlogen. Ik schat dat ik zo'n 20.000 km heb gevlogen. Nu vraag ik me af hoeveel bomen ik zou moeten planten als ik de dankzij mij uitgestoten CO2 wil compenseren. Het liefst wil ik weten hoeveel bomen ik hier zou moeten planten. Met het tropische klimaat hier zal het wel anders zijn dan als de bomen in Nederland geplant worden.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb onderhand wat meer gegoogled en ik ben er iets wijzer op geworden. Hoewel verschillende bronnen uiteenlopende getallen geven komt het er ongeveer op neer dat:
- Mijn reis naar Costa Rica zo'n 2 ton CO2 heeft uitgestoten
- ongeveer 6 bomen 40 jaar in de tropen moeten groeien om 1 ton te compenseren.
- Buiten de tropen, bijv. in NL, moeten er ongeveer 2 keer zoveel bomen groeien om net zoveel te compenseren.
- het verschilt hoeveel CO2 een boom op kan nemen. Het hangt oa af van de leeftijd van de boom, de soort boom, en het klimaat waar de boom groeit.

Kortom, hier in Costa Rica zou ik zo'n 6 bomen 40 jaar moeten laten groeien om mijn aandeel van de reis hiernaartoe te compenseren. Deze bomen zouden dan zo'n 40 jaar moeten groeien. Om te voorkomen dat de door die bomen vastgelegde CO2 later alsnog vrijkomt zouden de bomen eigenlijk, als ze uitgegroeid zijn, onder de grond gestopt moeten worden. Dit is iets wat in de praktijk vrijwel nooit gebeurd. Dus in feite is het planten van bomen, ter compensatie van CO2 uitstoot, zinloos op de lange termijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel meer dan er in je tuin passen in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi initiatief. Kwek kwek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me een handiger oplossing om minder of helemaal niet meer te vliegen...
zolang er nog geen vervoermiddel bestaat dat zonder schadelijke uitstoot voor het milieu voor vervoer kan zorgen is dat de beste oplossing toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je jouw deel uitstoot vergoeden, of van het hele vliegtuig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde mijn deel

Antwoorden (4)

Daar is geen aantal voor te geven:

Het planten van bomen compenseert de uitstooot van CO2 niet. Dat is een leuk iets voor de media, maar het is niet zo dat als je maar 1000 bomen plant, je CO impact weg is. Eea speelt o verschillende tijds schalen. Een kapok boom bevat veeel meer C dan de hoeveelheid C in de CO2 die uitgestoten is door het vliegtuig., Echter,, deze boom heeft wel 100 jaar nodig om eengrote boom te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord hierboven klopt inderdaad, maar als je zou aannemen dat bomen echt CO2 compenseren, dat is 7 ton in 40 jaar volgens hen voor een volwassen boom, dan moet jij je boom 12.5 jaar laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan wat er met die geplante bomen gebeurt.
Blijven ze er eeuwig staan op een plek waar geen bos was.
Of worden ze na 20 jaar weer omgezaagd en als bio-massa voor groene energie verbrand..

Het planten van een boom is altijd goed, maar de hoeveelheid CO2 die je zou kunnen verrekenen is moeilijk te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een grote zwendel. Besteed er geen euro aan. Laatst was het nog op de televisie, mensen kopen grote stukken bos en vragen dan subsidie om het niet te kappen. Misschien ken je die strip van Sjef van Oekel waar hij met een enorm pakket aankomt bij het postkantoor en dan vraagt wat het kost om dat pakket bakstenen naar Nieuw Zeeland te sturen. Als hij het bedrag hoort vraagt hij wat hij krijgt als hij het pakket níet naar Nieuw Zeeland stuurt. Blijkbaar werkt dit soort zwendel dus wel op grote schaal.
Een aangeplant stuk bos is trouwens sowieso geen natuur te noemen en is een verarmde bomenakker.

De rekensommen kloppen trouwens van geen kanten. Je kunt een boom grofweg beschouwen als voor de helft opgebouwd uit CO2 ,nu even geen zin om het precies uit te rekenen. Ik denk niet dat je in staat bent om een 40 jaar oude boom in de tropen op te tillen, zo een boom zal makkelijk 30 ton of meer wegen. Je bent dan dus aan het overcompenseren. Naar mijn mening heb je dan bij 6 bomen 90 ton CO2 gecompenseerd ipv 2. De schatting van 2 ton CO2 verbruik is wel realistisch denk ik.

De eerlijke oplossing is niet naar Costa Rica gaan of vliegtuigen op biobrandstof te laten vliegen.