Is er een verband tussen vulkanische as en onweer?

Als je dit werkelijk indrukwekkende filmpje ziet van de meest recente uitbarsting in IJsland, dan moet dat wel het geval zijn. De bliksemschichten zijn niet van de lucht.
Maar hoe is dat te verklaren? Zijn asdeeltjes elektrisch geladen?

escape
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je dat ook opmerkt .ik verzon al iets van geladen deeltjes :) of zo iets als electrostatische stof . Wat me ook vaak dan opvalt is daarna regen .dat kan door stof opgewekt worden

Het beste antwoord

Een bliksem ontstaat als er electrische lading is, een scheiding tussen positieve en negatieve deeltjes. Er ontstaat een potentiaalverschil met een sterkte van vele miljarden volt.

Het vreemde is dat droge stof normaal gesproken niet geladen is en dus geen bliksem kan veroorzaken. De as uit de vulkaan is echter gloeiend heet en daarom zijn er wél positieve en negatief geladen ionen.

Als al die ionen is de aswolk gaan bewegen veroorzaken ze electrische en magnetische velden en die zorgen er op hun beurt weer voor dat de positief en negatief geladen ionen scheiden van elkaar (zie de afbeelding hieronder).

Toegevoegd na 4 minuten:
Kees Floor heeft ook een mooie website hierover, zie bron.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een andere verklaring geven onderzoekers vanvan de University of Illinois. In een brief in 2009 aan het gezaghebbende Engelse natuurwetenschappelijk tijdschrift Nature komen ze met een nieuwe theorie om de bovenbeschreven verschijnselen te verklaren en hun onderling verband aan te geven.

" (...) Daarbij wijzen ze op de analogie tussen de kolom en wolk van door de vulkaan uitgestoten as en een zogeheten mesocycloon. Een mesocycloon is een wervel van 2 tot 10 kilometer doorsnede die gekoppeld is aan een zware onweersbui, ook wel aangeduid als supercel. Dergelijke zware onweersbuien, die in Nederland en België naar schatting slechts eenmaal per jaar voorkomen, gaan geregeld vergezeld van hozen en tornado's. De lucht in een mesocycloon stijgt op en draait tegelijkertijd om een rechtopstaande as; de draairichting is gelijk aan die rond een 'gewoon' lagedrukgebied. (...)

(...) Binnen de mesocycloon van een supercel treden doorgaans geen bliksemontladingen op. De stijgbewegingen gaan er veel te snel om de neerslag de gelegenheid te geven zich te vormen, aan te groeien en lading te verkrijgen. Men spreekt wel van een 'bliksemgat' in de supercel. Een mogelijke verklaring is dat de neerslag naar buiten wordt geslingerd. Deze komt dan terecht aan de rand van de mesocycloon, waar hij als het ware een ring van bliksemontladingen vormt rond de schacht met opstijgende lucht. (...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoewel men het nog niet goed begrijpt is een theorie dat bliksem ontstaat doordat de (ijs)deeltjes in een gewone wolk door wrijving geladen worden. De deeltjes is een wolk vulkaanas zijn groter en zitten heel dicht op elkaar. Dit geeft meer wrijving en meer lading.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt nog niet helemaal duidelijk te zijn, maar in dit artikel wordt het ongeveer uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Alhoewel er gespeculeerd wordt in dat artikel, vind ik de verklaring best plausibel!
Het is denk pure ontlading van de statisch geladen asdeeltjes in combinatie met droge lucht.