hoe kan het dat een lucht ballon opstijgt?

wij moeten voor school een werkstuk maken en daar moet een natuurkundige verklaring in staan hoe een lucht ballon opstijgt. maar dat snappen we niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dit berust op de wet van Archimedes, die zegt dat ieder voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof of gas een opwaartse kracht ondervindt die gelijk is aan het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof of gas. Dus ook jij ondervindt een opwaartse kracht omdat je ondergedompeld bent in lucht. Omdat je zwaarder bent dan de opwaartse kracht ga je niet omhoog zoals een ballon. Als je ondergedompeld bent in water merk je de opwaartse kracht al wat meer want je bent al aan het zweven, omdat water zwaarder is dan lucht.
De opwaartse kracht die een stijgende luchtballon ondervindt, is dus groter dan het gewicht van de ballon. Dit wordt bereikt door de ballon te vullen met een gas dat lichter is dan lucht, of met warme lucht door deze mbv een brander te verwarmen. Zoals je weet zet warme lucht uit en is daarom lichter dan omgevingslucht.

Archimedes moest iets uitzoeken voor zijn koning en toen hij een bad nam en de opwaartse kracht bemerkte, riep hij: eureka, ik heb het gevonden en rende naakt naar de koning. Hij kon nl de koning zijn probleem oplossen met bhv de opwaartse kracht. Of het verhaal op waarheid berust...
Maar zijn wet gebruiken we iedere dag. Hiermee is ook verklaard waarom een stalen schip toch blijft drijven. Omdat de opwaartse kracht groter is dan het gewicht van het schip. Je ziet ook dat het schip steeds dieper in het water komt te liggen als je er meer lading in doet.
Ik hoop dat eea nu wat duidelijker is. Dank zij Archimedes nog wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi illustratief antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je

Andere antwoorden (5)

Warme lucht

Toegevoegd na 2 minuten:
Onder een ballon kan een vlammetje zitten, bij een grote luchtballon wordt gebruik gemaakt van een grotere vlam dmv bijvoorbeeld een grote brander.

Warme lucht stijgt op, en komt tegen de bovenkant van de ballon aan. Dat duwt de ballon naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze d'r een vuurtje onder stoken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een feit dat warme lucht ten opzichte van koude lucht opstijgt. Dat komt omdat de dichtheid van warme lucht lager is dan koude lucht. Simpel gezegd houdt dit in dat 1 kubieke meter warme lucht lichter is dan 1 kubieke meter koude lucht. Het lichtste deel stijgt op (warme lucht) en het zware deel (koude lucht) blijft onderaan zitten.

Nu de luchtballon. In de grote ballon is heel veel lucht aanwezig, hieronder zit een brander. Met die brander verwarmen ze de lucht die in de ballon zit. En zoals je nu weet stijgt warme lucht op dus zal de ballon opstijgen. En hoe warmer je de lucht maakt hoe sneller hij omhoog gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een warmeluchtballon stijgt op omdat warme lucht een lagere dichtheid heeft dan koude lucht.

Als men de lucht in een luchtballon verwarmt met een brander dan zal de lucht uitzetten.
Omdat de luchtballon van onder open is zal de lucht dus gedeeltelijk weg kunnen.
De overblijvende lucht is dus bij gelijkblijvend volume lichter geworden.

Als de gewichtsafname voldoende is dan zal de opwaartse druk de ballon met alle ballast omhoog tillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeen compact en compleet antwoord!
Er zijn heteluchtballonnen en er zijn gasballonnen (meestal gevuld met helium of waterstofgas) Als je het heel principieel bekijkt is het zo dat een voorwerp dat ondergedompeld is in een fluidum (water of lucht) een opwaartse kracht ondervindt. Door het gewicht krijg je weer een neerwaartse kracht. Als het gewicht minder is dan de opwaartse kracht, dan gaat de ballon omhoog. Bij een heteluchtballon is dat omdat warme lucht uitzet en daardoor lichter is dan koude lucht, bij een gasballon omdat Waterstofgas en ook Helium lichter zijn dan lucht. Vooral bij heteluchtballonnen zijn die verschillen in soortelijk gewicht natuurlijk erg klein en daarom moeten die ballonnen ook erg groot zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet water of lucht, maar vloeistof en gas!