Waarom gebeuren er vreemde dingen bij lichtsnelheid? Zie beschrijving

Ik las net dat er bv klokken vreemd gaan doen en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat las je in een andere vraag lol. Trouwens als jij dat bent op die foto ben je best knap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou der doen hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de foto op zijn pagina vergroot zie je dat het een foto is van een site waar je nog meer leuke dames kan bekijken. En is als dat jouw gezicht is dan ben je best wel lelijk Jelmer :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha I lol'd nog een keertjeeee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is Kate upton...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn iPod kan ik die pagina niet bekijken, en als je nog meer foto's van mij wil zien moet je eens zoeken op trollface
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha WIN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Problem? Hehe ja ik kende hem al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik had er niet eens herkent http://www.dumpert.nl/mediabase/1485661/34c16dc0/kate_upton_in_bikini.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet mrtomaat, en dat filmpje op dumpert had ik ook al gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lolololo check het laatste antwoord

Antwoorden (7)

Lichtsnelheid is een vreemd en moeilijke onderwerp, maar ik geloof dat er niks met een klok gebeurd (tenzij het door de kracht uit elkaar klapt) maar het is ook moeilijk omdat je (nog) niet zo snel als het licht kan. Als je sneller dan het licht gaat (het kan niet maar stel dat) zou je als het waren het verleden zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd is relatief, volgens Einstein. Als jij met de lichtsnelheid zou gaan, zou je tijd langzamer gaan dan mensen die langzamer gaan. Maar de klok doet voor jouw niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt niet even snel uit te leggen. De snelheid van het licht is constant. in het vacuum bijna 300.000 km p/s. Als jij met 99% van de lichtsnelheid gaat. En je zet je koplamp aan dat zou je denken dat die dan met 1% van de lichtsnelheid van jou zou afreizen. Niet dus, vanuit jouw perspectief schijnt dat licht met 100% van de lichtsnelheid naar voren. Omdat jou tijd langzamer gaat ervaar jij die 1% als 100%. Nee, dit is echt niet even snel uit te leggen... sorry ik hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant, leuk om te lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant echt wel maar toch bedankt
Dit plaatje heb ik ooit ergens ( ;) ) gevonden, maar ik weet de betrouwbaarheid niet. Iemand die kan bevestigen of dit ongeveer klopt?

Toegevoegd na 45 seconden:
Als het laden van het plaatje lang duurt, erop klikken werkt beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat van 4chan afkomstig is correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, daarom vraag ik ook of iemand anders met verstand van zaken het wil bevestigen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het plaatje goed begrijp kun je time dilation uitrekenen met de stelling van pythagoras? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad dezelfde formule, maar je berekent natuurlijk geen schuine zijde van een driehoek met een rechte hoek ;)
dat plaatje klopt, de tijd gaat langzamer lopen als je sneller reist. alleen dat is niet voor jouzelf merkbaar. stel je hebt twee personen. eentje die stilstaat (persoon 1) en eentje die met de helft van de lichtsnelheid reist (persoon 2). als persoon 2 vertrekt en volgens persoon 1 na 80 jaar terug komt, dan is dat voor persoon 2 niet waar. hij heeft al die tijd waargenomen als bijvoorbeeld 30 jaar (precieze getallen hiervan weet ik niet). persoon 2 is 30 jaar ouder geworden en heeft het idee dat hij 30 jaar gereisd heeft. terwijl persoon 1 80 jaar ouder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha dankjewel deze snap ik
Bij hoge snelheden gaat de klok langzamer lopen. Dat verschijnsel heet tijddilatatie en is ontdekt door Albert Einstein. Het maakt deel uit van zijn Relativiteitstheorie. Dat dit ook werkelijk zo is, is meerdere malen bewezen. Zonder met dit verschijnsel rekening te houden zou plaatsbepaling op aarde met GPS niet goed mogelijk zijn. De ruimte hier is tekort voor een uitgebreide uitleg maar op onderstaande site wordt het op begrijpelijke manier uitgelegd:
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/48864-relativiteit-echt-begrijpen-tijddilatatie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ik ga me er in verdiepen
Even uitgaande van een analoge klok. de Wijzers van de klok reflecteren licht (zo kun je de wijzers dus zien). Als jij nu met de snelheid van het licht weggaat van de klok dan kan het gereflecteerde licht van de klok je bijna niet meer bijhouden en dan lijkt het dus dat de klok stilstaat.

Overigens zijn er proeven geweest met klokken in vliegtuigen, hieruit blijkt dat de tijd echt langzamer gaat wanneer je meer snelheid hebt.