Mesher heeft de juiste informatie gevonden, maar trekt een verkeerde conclusie.

Een alkyn heeft (alleen) een drievoudige koolstofverbinding, en een alkenyn heeft zowel een tweevoudige als een drievoudige koolstofverbinding.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is m.i. hetzelfde.

Dit staat hier:
http://www.scheikundeolympiade.nl/archief/nso/NSO2007Theorie.pdf
"een koolwaterstof met zowel een dubbele als een drievoudige binding heet alkenyn"

Dit staat op wiki:
"Categorie:Alkyn
Deze categorie bevat de mono- en polyfunctionele organische verbindingen met één of meerdere drievoudige koolstof-koolstof bindingen."

Hier een citaat van een verklarende site:
"alkyn n (definite singular alkynet; indefinite plural alkyn/alkyner; definite plural alkyna/alkynene)
alkyne (hydrocarbon containing at least one carbon-carbon triple bond)"

En dit kwam ik ook nog tegen:
(alkyn) (alkadiyn) (alkenyn) (alkadiënyn) (alkeendiyn)
http://www.scribd.com/doc/48535766/Chemie

In de laatste link, zie je dat er meerdere woorden, of afgeleide woorden voor zijn. Overal zie je, als je wat googelt, dat het "drievoudige" terugkomt. Dat zou dus het specifieke van alkyn of alkenyn zijn.

Vaak hebben chemische stoffen ook een verkorte naam. Zoals het medicijn "indometacine" ook wel "indocid" wordt genoemd. Ik denk dat hier ongeveer hetzelfde aan de hand is.

Hopelijk heb je hier iets aan? ;-)