hoe zit het u,x-diagram van een golfbeweging in elkaar?

Bij een trilling het je het u,t-diagram, dus de uitwijking tegen de tijd. Klopt het dat het u,t-diagram bij een golf wel bestaat, maar dat je dan de uitwijking van één bepaald deeltje weergeeft? En kan iemand uitleggen hoe het u,x-diagram werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Laat ik een voorbeeld geven aan de hand van golven die naar het strand rollen.
Loop een eindje de zee in en blijf staan. Het water gaat op en neer tussen je kin en je knie. Maak een tabel waarin staat na hoeveel seconden hoe hoog het water is.
Haast ondoenlijk maar stel dat het je lukt.
Van die tabel kun je een grafiek maken. De tijd (t) horizontaal, de waterhoogte (u) vertikaal. Je kunt uitgaan van de gemiddelde waterhoogte, alles erboven is plus en eronder is min. Het resultaat is dan een u-t diagram voor de plaats waar je stond.
Voor een u-x diagram moet je even de tijd stilzetten. De golven staan stil, iedereen op het strand staat stokstijf, maar jij kunt rondlopen. Je loopt een eind de zee in tot een paal waaraan je een meetlint vastmaakt. Je loopt terug naar het strand, je noteert de afstand tot de paal en de hoogte van het water.
Vergeet niet de tijd na afloop weer aan te zetten, anders komen al die mensen nooit meer thuis.
Maak een grafiek met je loopafstand (x) horizontaal en de waterhoogte (u) vertikaal. Ook hier de tabel eerst omrekenen zodat het gemiddelde nul is. De grafiek is een u-x diagram.