De kernreactie komt op gang omdat het atoom (uranium of plutonium) zeer instabiel is omdat het atoom geactiveerd is. Het atoom heeft dus veel energie en gooit dat weg. Deze energie gebruiken we dus voor het opwekken van elektriciteit. Dus het atoom klapt terug naar een stabielere stand en laat daarbij dus energie vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, de stof is van zichzelf al radioactief. bij een atoombom is het een ander verhaal, dan worden 2 stukken plutonium tegen elkaar gedrukt mbv TNT bijv, zodat die 2 stukken de zogenaamde kritieke massa overschrijden en de kernreactie dan ongecontroleerd kan doorgaan en die energie komt in 1 klap vrij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De halfwaardetijd van uranium 235 is 0,7 miljard jaar. Als je zo'n uraniumatoom hebt, dan is de kans dat jouw atoom in de komende 0,7 miljard jaar uiteenvalt half om half.
Daar ga je liever niet op wachten.
Maar heb je een een kilo uranium 235, dan zitten daar zoveel atomen in dat er in een milliseconde altijd wel een paar zijn die toevallig net op dat moment uiteenvallen. Daarbij komen neutronen vrij. Die kunnen worden ingevangen door andere uraniumatomen die daardoor ook gaan splijten en zo kun je een kettingreactie krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kernreactie wordt opgang gezet door een neutron op uranium-135 te schieten. Daarbij komen weer neutronen vrij en een hoop energie (de splijting), die vervolgens weer op uranium-135 schieten. Dit gaat iedere keer zo door, etc etc. Hierdoor ontstaat dus een kernreactie.

Overigens is uranium-136 wat gedolven wordt zelf niet radioactief. Dit moet eerst verrijkt worden tot uranium-135, deze stof is wel radioactief.

Toegevoegd na 2 uur:
Sorry, de uranium is natuurlijk geen 136, maar 236 en geen 135 maar 235