Wat heeft olie(de zwarte drek) te maken met olijfolie of bijv sesamolie, het is toch heel iets anders?

Of is het alleen de textuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die zwarte drek die jij noemt is ruwe- of stoololie. Olijf- en sesamolie zijn plantaardige oliën. Wel allemaal olie afkomstig uit, en geproduceerd door de natuur....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat een goed overzicht:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Olie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olie is een breed begrip en in feite gaat het o.a. om de textuur. Een olie is een substantie die vloeibaar is bij kamertemperatuur en hydrofoob (niet oplosbaar in water, maar wel in organische oplosmiddelen).

Chemisch gezien hebben oliën een hoog waterstof en koolstofgehalte en en niet polaire verbindingen.

Olie wordt ingedeeld in klassen zoals plantaardige en dierlijke oliën, petrochemische/ minerale oliën, essentiele vetten. Alle oliën zijn in feite organisch van oorsprong.

Dus ja, olijfolie, sesamolie en smeerolie of diesel zijn verschillende substanties.