Spa rood is een koolzuurhoudende drank.
Koolzuur zelf (H2CO3) is niet erg stabiel en valt gemakkelijk weer uit elkaar, wat o.a. gebeurd bij afkoeling. Er wordt dan o.a. CO² (gas) gevormd, die steeds minder ruimte krijgt omdat het water en andere gevormde vloeistoffen bevriezen, waardoor de druk van het gas oploopt. Met als gevolg dat de fles explodeert.
Als het een PET fles betreft kan het exploderen wel meevallen, maar de bubbles (prik) in de vorm van koolzuur is verdwenen. Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miauw...

Andere antwoorden (2)

nou, ik denk dat je geen Spa-Rood meer hebt wanneer je de fles wilt ontdooien, zeer waarschijnlijk is de fles dan al ontploft. die "prik" heeft een bepaald volume, als dit bevriest gaat het uitzetten waardoor de fles te klein wordt door het gegroeide volume --> BAM (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het water omgevormd wordt tot ijs, welk proces zich afspeelt bij 0°C, en het gevormde ijs wordt verder afgekoeld, dan krimpt het ijs zoals alle vaste stoffen krimpen als ze kouder worden.
Als je daarna het ijs weer opwarmt, zet het uit. Een glazen fles zal dan knappen, een PET fles niet.
Ik heb geen logische scheikundige theorieën dus ik houd het maar bij ervaring^^
Ik wilde een keer de spa citroen snel koud hebben dus ik stopte heb in de vriezer.
En zoals redelijk voorspelbaar: helemaal vergeten:p
Volgende dag dacht ik er weer aan en pakte de fles, maar toen hij ontdooid was zat er helaas geen prik meer in :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie wildelely waarom!