Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Spa rood is een koolzuurhoudende drank.
Koolzuur zelf (H2CO3) is niet erg stabiel en valt gemakkelijk weer uit elkaar, wat o.a. gebeurd bij afkoeling. Er wordt dan o.a. CO² (gas) gevormd, die steeds minder ruimte krijgt omdat het water en andere gevormde vloeistoffen bevriezen, waardoor de druk van het gas oploopt. Met als gevolg dat de fles explodeert.
Als het een PET fles betreft kan het exploderen wel meevallen, maar de bubbles (prik) in de vorm van koolzuur is verdwenen. Niet doen dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miauw...

Andere antwoorden (2)

nou, ik denk dat je geen Spa-Rood meer hebt wanneer je de fles wilt ontdooien, zeer waarschijnlijk is de fles dan al ontploft. die "prik" heeft een bepaald volume, als dit bevriest gaat het uitzetten waardoor de fles te klein wordt door het gegroeide volume --> BAM (:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het water omgevormd wordt tot ijs, welk proces zich afspeelt bij 0°C, en het gevormde ijs wordt verder afgekoeld, dan krimpt het ijs zoals alle vaste stoffen krimpen als ze kouder worden.
Als je daarna het ijs weer opwarmt, zet het uit. Een glazen fles zal dan knappen, een PET fles niet.
Ik heb geen logische scheikundige theorieën dus ik houd het maar bij ervaring^^
Ik wilde een keer de spa citroen snel koud hebben dus ik stopte heb in de vriezer.
En zoals redelijk voorspelbaar: helemaal vergeten:p
Volgende dag dacht ik er weer aan en pakte de fles, maar toen hij ontdooid was zat er helaas geen prik meer in :(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie wildelely waarom!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding