Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Melk voor koffie klop ik m.e. staafmixer. Wanneer die draait kan de mok met melk zweven. Hoe kan dat en waarom hangt dat ook af v.d. hoeveelheid melk?

Toegevoegd na 13 uur:
Mok op het aanrecht, mixer in de melk, aanzetten. Als je dan de mixer in de melk houdt en rustig omhoog doet zweeft de hele mok mee. Een soort helikopter/propeller-effect lijkt het wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
720

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je de staafmixer tegen de bodem aan zet, wordt de melk door de mixer naar de zijkant weggeblazen. Als het ware ontstaat er een beetje een vacuüm onder de mixer. Als je nu die mixer omhoog tilt, til je middels dat vacuüm de beker omhoog.

De hoeveelheid melk zal inderdaad uitmaken: is het te weinig, dan lekt er lucht naar binnen en heb je niet voldoende vacuüm.
Als er te veel melk in zit, is de beker met melk te zwaar.
(Lees meer...)
itsme
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
itsme, op zich ben ik het met je theorie wel eens hoor, al vraag ik me af of de viscositeit van melk hiervoor niet te laag is, maar durf jij het uit te proberen?
itsme
12 jaar geleden
Ik heb nooit beweerd dat je er geen spetters mee maakt, ik verklaar alleen waarom ze de beker kan optillen er mee. Ik heb thuis een maatbeker met deksel waar weer een kleiner deksel op zit, dan heb je alleen maar een gaatje waar de staafmixer doorheen kan en dan spettert het niet de hele keuken door. Die maatbeker heb ik ook een paar keer per ongeluk opgetild op deze manier. Spettervrij

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding