Waarom moet je bij het pipeteren van vloeistoffen altijd gebruik maken van een pipeteerballon?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

je hebt stoffen die bij inademen schadelijk zijn Denk maar aan chloroform. Niet handig als je buiten westen onder de labtafel ligt Verder zijn er nog andere giftige stoffen Als je per ongeluk wat lucht mee opzuigt of te hard zuigt, heb je kans dat het in je mond komt. Ook niet fijn. Door gewoon constant alles met een ballon te doen voorkom je dat soort problemen

Het is een beetje afhankelijk van wat je pipetteert. De voornaamste reden om dat te doen is uit veiligheidsoverwegingen, maar bij allerlei vloeistoffen gaat het prima zonder pipetteerballon. In mijn studententijd, nu spreek ik van jaren her, gebruikte ik dat ding zelden.

Je moet niet altijd gebruik maken van een pipetteerballon. Er zijn andere prima (en handigere) alternatieven. Zolang je maar niet je mond gebruikt. Het beste is nog gebruik maken van automatische pipetten: gooi je de pipetpunt achteraf weg en voorkom je contaminatie. Of je gebruikt indien mogelijk voor de betreffende analyse een balans. Veel nauwkeuriger!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100