Waarom moet je bij het pipeteren van vloeistoffen altijd gebruik maken van een pipeteerballon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij pippeteren met onze mond!

Het beste antwoord

je hebt stoffen die bij inademen schadelijk zijn
Denk maar aan chloroform.
Niet handig als je buiten westen onder de labtafel ligt
Verder zijn er nog andere giftige stoffen
Als je per ongeluk wat lucht mee opzuigt of te hard zuigt, heb je kans dat het in je mond komt. Ook niet fijn.
Door gewoon constant alles met een ballon te doen voorkom je dat soort problemen
anneliez
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een beetje afhankelijk van wat je pipetteert. De voornaamste reden om dat te doen is uit veiligheidsoverwegingen, maar bij allerlei vloeistoffen gaat het prima zonder pipetteerballon. In mijn studententijd, nu spreek ik van jaren her, gebruikte ik dat ding zelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet niet altijd gebruik maken van een pipetteerballon. Er zijn andere prima (en handigere) alternatieven. Zolang je maar niet je mond gebruikt. Het beste is nog gebruik maken van automatische pipetten: gooi je de pipetpunt achteraf weg en voorkom je contaminatie. Of je gebruikt indien mogelijk voor de betreffende analyse een balans. Veel nauwkeuriger!