Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat sommige schoonmaakmiddelen zo schuimen?

Ik werk bij Huls* in Vlagtwedde als schoonmaker.

Daar moet ik soms gebruik maken van Oxofoam. 1 liter van dit spul kan met gemak 100m2 bedekken met schuim. Maar hoe komt het dat dit zo ongelooflijk schuimt?

*Huls is een droge worsten-fabriek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat is geheim. 80% van het middel is een schuimvormer waarvan de fabrikant niet vertelt wat het is.
Maar hij moet wel de gevaarlijke stoffen opgeven en dat is niet mis. Ik hoop dat je goede beschermende middelen gebruikt, want er zit 15% kali-loog in en 5% actief chloor.
Dat wil je niet inademen!

Gevaarlijke componenten:

kaliumhydroxide C; R 22-35 5-15%
natriumhypochloriet (actief chloor) C, N; R 31-34-50 < 5%
aminen, C10-16 alkyldimethyl-,N-oxiden Xi, N; R 38-41-50 < 5%
sulfonzuren,C13-17-sec-alkaan-, natriumzouten Xi; R 38-41 < 5%
fosfaten, anionogene oppervlakteactieve stoffen, nietionogene oppervlakteactieve stoffen, chloorbleekmiddelen < 5%
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Dit komt door de toevoeging van groene zeep!




(heb ik een paar dagen terug op deze site geleerd)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oxofoam word in de branche ook wel 'actief schuim' genoemt. Omdat verreweg de meeste levensmiddelen bedrijven met uitzondering van het plafond uit 13x13 tegeltjes bestaat. En het praktisch onbegonnewerk is om dit met de hand te doen. Maakt men gebruik van (in jouw geval) Oxofoam/'actief schuim'. Wat overigens niet meer is dan een productnaam van één van de producenten op dit gebied...

Doordat deze vele vierkantemeters tegeltjes op vaste tijden gedesinfecteerd moeten worden. Gebruikt men dus Oxofoam. En van onderander actief-chloor (als chemicalie) is het bekent dat het gaat schuimen zo snel het in contact komt met water. En zoals Antwoordman al zei is actief-chloor een gevaarlijk goedje. Antwoordman vergeet erbij te zeggen dat de mensen die in jouw tak van de branche actief zijn. Professioneel zijn opgeleid door de SvS, of één van de twee andere opleidingsinstituten...

En van de 5% waar Antwoordman het over heeft blijft met de verdunning waar jij het over hebt veel minder dan 1 promile over. Met een realistische en aannemelijkere verdunning 1:80 dus iets minder. Maar nog steeds 1/8 van 1 promile...

Dus om antwoord te geven op de vraag, waarom het zo ongelooflijk schuimt? Dit heeft alles te maken met het feit dat het in de productcategorie 'actief schuim' valt...

Of had je die vele vierkantemeters liever met de hand gedesinfecteerd...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding