Wat kost meer energie?

Gegeven dat je je over een vlak stuk begeeft en dat de situatie verder gelijk is; wat kost meer energie, fietsen in een hoge of in een lage versnelling?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als er geen andere factoren zijn zoals je meld, verbruik je evenveel energie.

Dit wordt een wat langer antwoord. Fiets je rustig dan is het trappen in een vrij hoge versnelling en ongeveer een trapronde per seconde optimaal. De kracht die je dan gebruikt is niet hoog en je schiet toch op (15-25 KM/H) Wil je echt snel (zoals racefietsers, dan kiezen ze een trapsnelheid van ongeveer 100 slagen(trapronden ) per minuut omdat vastgesteld is dat de spieren dan met de minste verzuring het meeste energie kunnen opwekken. Racefietsers kiezen het verzet (de versnelling) die past bij de mate van inspanning die zich bij die trapsnelheid manifesteert en goed vol te houden is. Dat betekent eigenlijk dat je voor normaal fietsen je versnelling aaanmoet passen bij je trapsnelheid en niet andersom, zoals bij tegenwind, berg op enz. De spier helpt zelf mee het bloed door zich heen te pompen, de klepjes in de aderen voorkomen tergugvloeien van bloed, het kan maar een kant op, richting hart. Iedere keer als je spier zich spant en ontspant wordt het bloed dus ververst. De weerstand die je ondervindt wordt voornamelijk bepaald door je houding, vandaar dat ligfietsen zo populair zijn, met de halve inspanning bereik je ongeveer dezelfde snelheid en trap je zittend in een kuipstoeltje meer vanuit je heupen, wat gunstiger is. Dat je benen wat sneller op en neer bewegen bij een lage versnelling geeft niet veel effect op de luchtweerstand. Wel is het zo dat het wat meer energie op zich kost om snel te trappen dan langzamer die beweging te maken. Het is dus een samenspel van snelheid en kracht welke bepalend is waarmee je het meeste rendement uit je spieren haalt. Als je beseft dat de dubbele rijsnelheid een 4X zo hoge inspanning kost, kun je al snel concluderen dat niet te zwaar trappend, daar een goede versnelling bij kiest, daarom zitten er zoveel versnellingen op duurdere fietsen , ook als naafversnelling. Als antwoord op je vraag : op een vlakke weg kun je beter in een vrij hoge versnelling trappen, dat kost minder energie.

Het beste kwa energieverbruik zou zijn zeer langzaam (geen luchtweerstand) in een zo hoog mogelijke versnelling (geen energieverlies door draaiende benen). Praktisch gezien klopt het bovenstaande antwoord echter helemaal, ook al gezien onze bijzondere spierwerking, waarbij het al arbeid kost om alleen maar kracht uit te oefenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100