Hoelang duurt het voor een licht straal als hij van de ene naar de andere kant van ons melkwegstelsel vliegt?

Ik heb geen flauw idee, maar stel dat hij er uur er over doet(stel dus) en ik ben zo groot als de melkweg zelf. Kan ik die straal dan onderweg volgen omdat hij voor "mij" dan zo klein is en langzaam gaat?

Toegevoegd na 1 uur:
Eigenlijk is de vraag niet hoelang het duurt, maar of ik de licht straal zou kunnen volgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar geef ik ook antwoord op.

Het beste antwoord

Als jij op alle plaatsen van jouw melkweggrote lichaam ogen of sensoren had, die die lichtstaalkunnen volgen en jouw gedachtenoverbrengsnelheid veel groter is, dan die van het licht,zou je die lichtstraalidd kunnen volgen.
Misschien zijn er nog veel meer mitsen en maren, maar deze lijkt me wel de belangrijkste.
Oh ja, het antwoord op je hoofdvraag is 1000 eeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dan weer bijna het zelfde is als 100.000 jaar he, maar dan net iets minder significant ;-)

Andere antwoorden (4)

Hoe groot je ook bent, het licht blijft dezelfde snelheid hebben. Zowieso kan je die lichtstraal nekt waarnemen, alleen als hij ergens tegen reflecteerd en toevallig in jouw oog terecht komt. Maar dan komt ie weer niet aan de andere kant van de Melkweg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*niet ipv nekt
De melkweg is maximaal 100.000 lichtjaar in doorsnee. Een lichtstraal doet er met lichtsnelheid dus maximaal 100.000 jaar over. De lichtsnelheid is constant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
in een vacuum
Cryofiel
12 jaar geleden
voor zover wij weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik, voor zover we weten.
Mijn simpele gedachten zegt dat je sowieso sneller kan dan het licht. Stel ik vlieg met mijn spaceship op licht snelheid door de ruimte. Nu hang ik uit mijn raampje en schiet met mijn pistool een kogel in de vliegrichting af. Die moet dan toch sneller gaan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nope. Met de lichtsnelheid vliegen lukt je niet. Je kunt wel met de lichtsnelheid minus 50 km/u vliegen. Als jij dan een kogel afschiet met 100 km/u, dan zie JIJ die kogel met 100 km/u naar voren vliegen. Keurig zoals het hoort. Maar IK sta ergens in de berm van de ruimtesnelweg terwijl jij voorbij komt vliegen. Ik zie dat jij met de lichtsnelheid minus 50 km/u vliegt. En ik zie de kogel naar voren gaan, met een snelheid van de lichtsnelheid minus 40 km/u. (De getallen zijn verzonnen, hoor. Ik heb ze niet nagerekend. Het gaat om het idee, en dat klopt wel.) Ik zie dus dat de kogel 10 km/u sneller gaat dan jij. Hoe kan dat nu, dat jij de kogel met 100 km/u ziet vliegen, en ik een snelheidsverschil van slechts 10 km/u zie? Dat komt doordat jouw snelheid ervoor zorgt dat jouw tijd langzamer verloopt dan de mijne. EN doordat de snelheid ervoor zorgt dat, zoals IK dat zie, jij en jouw ruimteschip als het ware zijn samengeperst. Da's niet schadelijk, want voor JOU zijn jij en jouw ruimteschip niet samengeperst. Tijd en ruimte veranderen, afhankelijk van de snelheid van de waarnemer.
Cryofiel
12 jaar geleden
De Nederlandse natuurkundige Lorentz heeft dat ooit prima uitgerekend. De genoemde verschijnselen staan dan ook bekend als de Lorentzcontractie en de tijddilatatie. Beide samen vallen onder de Lorentztransformaties. Zie de volgende pagina's:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentztransformatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzcontractie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijddilatatie Een uitgebreidere uitleg vind je op de Engelstalige Wikipedia.
rose
12 jaar geleden
Was dat die Sophia Lorentz, van Una Giornato Particulare (iets met partikels)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna!
rose
12 jaar geleden
Oeh, Teigetje, nie zo snel...
100.000 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel, er zijn twee waarnemers A en B. A staat stil, B suist met 100000km/u t.o.v. A. Volgens het uitgangsprincipe van de speciale relativiteit "zien" ze allebei de lichtstraal even snel voorbij flitsen (met c; 300000km/s). Als jij de lichtstraal zou kunnen "volgen", beweeg je zelf met die snelheid. Onrechtstreeks waarnemen kan dan niet, want elke verwerkingssnelheid is kleiner dan c. Je zou dan met jaren vertraging bericht krijgen dat je licht is langsgekomen. Als je eigen snelheid net niet c is (wegens c = onbereikbaar als massa hebt), zit je op de maximale tijddilatatie en staat de tijd quasi stil. Vanuit een foton waargenomen is er dan theoretisch algemene gelijktijdigheid.

Hierbij een site waar men dit begrijpelijker probeert uit te leggen:

http://www.few.vu.nl/~tvisser/SRT3.ppt#333,26,Logboek van een waarnemer