is een geladen accu zwaarder dan een ongeladen? en hoeveel dan? volgens E=Mc2 zou dat wel moeten

Toegevoegd na 28 minuten:
ik bedoel niet alleen loodaccu's, maar ook oplaadbare batterijen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Ja een geladen accu is zwaarder dan een ongeladen accu.
Van dit principe wordt gebruik gemaakt bij een zuurweger.
Met een zuurweger kan je de soortelijke massa van de accu vloeistof meten. Een zuurweger wordt gebruikt om te meten hoe vol een accu is. Hoe hoger de soortelijke massa hoe meer de accu geladen is.
Een zuurweger kan je bij een accuhandel kopen en kost iets van 5 of 10 euro.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoeveel een geladen accu zwaarder is ligt aan de inhoud (capaciteit) van de accu. Hoe meer accu vloeistof er in zit hoe meer het gewicht bij het laden toe neemt.

Een goed geladen accu met een zuursterkte van 1,280kg

Als de zuurgraad beneden de 1,250 kg/l is dan moet de accu geladen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet zijn; Een goed geladen accu heeft een soortelijke massa van 1,280kg/l (de accuvloeistof)
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat jij beschrijft is iets anders. Jij beschrijft de gewichtstoename van de accuvloeistof. Die vloeistof wordt inderdaad lichter of zwaarder, al naargelang de ladingstoestand van de accu. Dat komt doordat er meer of minder stoffen in die vloeistof opgelost zijn. Als de vloeistof lichter is doordat er minder stoffen in zijn opgelost, zijn echter de accuplaten zwaarder. Voor het *totaal* gewicht van de accu, dus vloeistof PLUS accuplaten, maakt dit geen verschil. Het gaat hier dus slechts om een herverdeling van het gewicht: van de accuplaten naar de vloeistof en weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke ik begrijp het, je hebt gelijk!
Ja, een geladen accu is zwaarder dan een ongeladen accu. Met e=mc² kunnen we zelfs uitrekenen hoeveel het scheelt.

Laten we eens uitgaan van een accu met een capaciteit van 100 Ah. Dat betekent dat die accu in principe een uur lang een stroom van 100 Ampere kan leveren. Dit bij 12 Volt.

100 Ampere bij 12 Volt, dat is een vermogen van 1200 Watt. En dat een uur lang - dat is 1200 Watt-uur.

Een uur heeft 3600 seconden. 1200 Watt-uur is dus 4320000 Watt-seconde (3600 x 1200).

Een Watt-seconde is hetzelfde als een Joule. De energie die in een geladen accu zit, is dus 4320000 Joule.

De Joule is de eenheid voor de energie E uit E=mc². Wil je de overeenkomstige massa berekenen, dan moet je de formule omschrijven tot m=E/c². c moet daarbij wel netjes in m/s worden uitgedrukt.

c wordt normaal gesproken geschreven als 300 duizend km/s. Uitgedrukt in m/s is c dus 300000000 m/s.

De massa die we willen berekenen, is dus bovenstaande energie E van 4320000 Joule, gedeeld door het kwadraat van 300000000 m/s. Het resultaat is 0.000000000048 kg.

Dat is dus 48 ng (nanogram), ofwel 48 miljardste gram.

Toegevoegd na 3 minuten:

Je kunt nu uitrekenen hoeveel lege accu's je moet opladen om een gewichtstoename van 1 gram te krijgen. Het resultaat: je hebt meer dan 20,8 miljoen accu's nodig.

Toegevoegd na 19 minuten:

N.a.v. de toevoeging op je vraag:

Voor oplaadbare batterijen kun je het ook uitrekenen.

Zoals ik hierboven uitreken, is het gewicht van de energie bij een accu van 100 Ah zo'n 48 nanogram.

Heb jij een oplaadbare batterij met een capaciteit van 1 Ah, dan is het gewicht van de energie die in die batterij is opgeslagen, een honderdste van die 48 nanogram - dus 0,48 nanogram.

Voor andere capaciteiten kun je het op dezelfde manier uitrekenen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk wist ik ook wel hoor ;-) + voor je goede uitleg menig wis/natuurkunde leraar zou er van kunnen leren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, vanwege allerlei inefficiënties in de omzetting zit er meer energie in de accu dan eruit komt. Ik ben in mijn berekening puur uitgegaan van de energie die eruit komt in de vorm van elektriciteit. Je eerste punt - daar begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Een accu die 100 Ah levert, kan (theoretisch) 100 A leveren gedurende een uur, of 20 A gedurende 5 uur, of 1 A gedurende 100 uur, enzovoort. Het maakt niet uit of je veel vermogen levert in korte tijd, zoals in mijn antwoord, of weinig vermogen gedurende langere tijd - in beide gevallen is de totale hoeveelheid geleverde energie hetzelfde. Maar misschien mis ik het punt dat je wilde maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 1200 watt per uur hebt dan is dat toch geen 4320000 watt per seconde? Volgens mij moet je dan 1200 / 3600 doen. Ik ben absoluut geen rekenaar dus waarschijnlijk zit ik er weer naast maar dan snap ik dat stukje ff niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Synop, "Watt per uur" kan niet. Je hebt 1200 Watt, een uur lang. Een Watt is een Joule per seconde. Dus heb je gedurende dat uur 1200x3600 Joules aan energie gekregen. Daarom spreek ik ook niet van Watt per seconde, zoals jij schrijft - want dat kan niet. Ik spreek van Watt-seconde. Dat is iets heel anders. Watt-seconde is Joule.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahzo dan begrijp ik het! Er wordt dus iedere seconde van het uur een constante energiestroom geleverd van 1200 watt
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit is een voorbeeld van de equivalentie van massa en energie. Neem een eenvoudig waterstofatoom, met het elektron in de laagste baan. Dat atoom heeft een bepaalde massa. Geef het atoom nu wat energie, waardoor het elektron in een hogere baan komt. In die hogere baan heeft het elektron meer energie dan in de lage baan. Zolang het elektron in die hogere baan zit, heeft het atoom meer massa dan voorheen. De massa van de atoomkern is hetzelfde gebleven, de massa van het elektron is ook hetzelfde gebleven. Het is puur de extra energie die nu in het atoom zit, die je meet als extra massa.
ronaldP
12 jaar geleden
Mooi antwoord Cryo.. Dit heeft dus nix te maken met soortelijk gewicht van het accuzuur.
(soortelijk-) gewichtstoename van het zuur komt weer vanuit de massa van de accuplaten en per saldo komt dat weer uit op '0'.