Wat is de snelheid van temperatuur?

Ik kwam op de vraag door dit: http://www.goeievraag.nl/vraag/snelheid-zwaartekracht.179323

Licht heeft wel een snelheid (even het voorbeeld jatten van de vraag hierboven).

Stel dat de zon ineens verdwijnt. Dan duurt het 8 minuten voordat we dat merken, en het pikkedonker op onze aarde wordt. Maar hoelang duurt het voordat we het ijskoud hebben? Eerder, later, even snel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Infraroodstraling wordt hier verward met temperatuur. Ook gewoon licht zal de temperatuur van een absorberend voorwerp verhogen en ook nog wel wat meer omdat de energie per foton hoger is.

De vraag gaat denk ik over warmtetransport door de ruimte. Het leeuwendeel van de energie van de zon komt op aarde terecht in de vorm van licht (en gaat dus met de lichtsnelheid) en het wordt vervolgens weer teruggestraald als infrarood de ruimte in. Omdat infrarode straling weer wordt geabsorbeerd door water en kooldioxide in de lucht wordt veel van die straling nogmaals naar de aarde gestuurd. (Broeikaseffect). Over een jaar genomen is de aarde op elke plaats in een temperatuurevenwicht. Al de energie die we van de zon ontvangen wordt weer teruggestuurd de ruimte in.

Een veel kleiner gedeelte van de energie van de zon komt op Aarde terecht in de vorm van zeer snel bewegende geladen deeltjes (protonen, elektronen). Deze zonnewind beweegt zich met snelheden van 400 en 750 km/seconde.

Een andere bron grote bron van energie uit de zon zijn de neutrinos waarvan veruit de meeste geen enkele interactie met de Aarde aangaan, zodat de opwarming door neutrinos verwaarloosd kan worden. De neutrinos bereiken ons eigenlijk het snelst, want het warmtetransport in een groot gedeelte van de zon is zo gering dat de energie het oppervlak pas na 10 000 jaar bereikt. Neutrinos zijn niet helemaal massaloos en bewegen zich dus met bijna de lichtsnelheid.

De warmte die we vanuit de kern van de aarde ontvangen is ook zeer gering vergeleken met de warmte die van de zon afkomstig is, omdat de warmtegeleiding door de rotsen van de aardkorst enorm traag gaat. De warmtestroom bij de oceanische korst bedraagt 101 mW/m^2 en de warmtestroom bij de continentale korst 65 mW/m^2. De hoeveelheid energie die de zon in de vorm van straling op de aarde afstuurt bedraagt 1366 KW/m^2, dus ongeveer 1 miljoen keer zoveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zal veel langer duren. Immers, de aarde zelf heeft een bepaalde hoeveelheid warmte, welke slechts langzaam verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat merk je snel als het een mooie zonnige dag is. Denk maar aan de avonden dat je lekker buiten zit en het wordt donker dan ga je al snel je trui en dan je jas aantrekken. Maar voor dat we op naar het absolute nulpunt gaan duurt daarna heel lang omdat de kern van de aarde er lang over zal doen om geheel af te koelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onderdeel van licht is infrarood, ook wel warmtestraling genoemd. De temperatuur wordt bepaald door de totale in en uitstroom van warmte, de aanwezige warmte en de warmtecapaciteit zelf. Als er een constante temperatuur is en het licht gaat weg, dan is de warmte instroom minder en zal de temperatuur gaan dalen als de uitstroom gelijk blijft. Hoe snel is afhankelijk van de hoeveelheid warmte in de aarde en de warmtecapaciteit van de aarde. Kwestie van uitrekenen (grove schatting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warmtestraling gaat gelijk aan de snelheid van het licht. Gaat de zon uit, dan duurt het een paar minuten. Zodra het licht uit is, zal je meteen minder warmte voelen. Vergelijk het met het gevoel als de zon achter de wolken gaat. Schaduw en verkoeling komen tegelijk!

De warmte van de aarde gaat echter niet plotseling weg. De aarde geeft ook nog wat straling. Binnen enkele weken zal de aarde bevriezen.

Meer info:
http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=517
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Temperatuur is een grootheid en snelheid ook je kan het ene niet meten door het ander.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht toch echt van wel. Want je kan toch ergens een kachel neerzetten, en kijken hoelang het duurt totdat het warm is waar jij staat? - is niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat noem je warmtecapaciteit niet temperatuur