soms is de structuur van een organisch molecuul niet vast, dan flipt ie heen en weer tussen (meestal 2) verschillende structuren, dit noemen we mesomerie. Het meest duidelijk is dit bij benzeen; de dubbele bindingen verwisselen constant van plaats, het blijft C6H6 maar de structuur verandert wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bindingen in moleculen worden eigenlijk gevormd door elektronen. Waar deze elektronen zich bevinden, bepaalt hoe we de moleculen tekenen (met enkele, dubbele, driedubbele bindingen, zonder bindingen enz). Maar zoals je misschien al kunt begrijpen, is dit een vrij beperkte methode, want elektronen kunnen eigenlijk overal heen bewegen.

De elektronen bewegen zich dan in wolken, en schieten heel snel heen en weer. Wanneer zo'n wolkenstructuur eigenlijk niet voldoet aan ons standaardbeeld, lossen we dat soms op met resonantiestructuren, zodat het gemiddelde van die structuren wel enigszins klopt. Neem bijvoorbeeld benzeen.

Bij benzeen heb je zes koolstofatomen in een cirkeltje, met aan iedere koolstof één waterstof. Dat betekent dat in het traditionele model, iedere koolstof nog drie bindingen kan vormen. Twee daarvan zijn makkelijk, dat zijn enkele banden met de buren. Zo vormen ze een cirkel. Maar die overgebleven banden (of eigenlijk: elektronen) zijn wat lastiger. Want zes elektronen staat gelijk aan drie "banden". En er zijn dan twee manieren om die drie banden in te tekenen zonder het maximum van vier banden per koolstof te overschrijden. (traditioneel model weer)

We zeggen dan dus maar dat het tussen die twee heen en weer flipt, wat een redelijke beschrijving van de werkelijkheid geeft. De structuren waartussen het dan heen en weer flipt noemen we dan resonantiestructuren.

De werkelijkheid van benzeen ligt iets ingewikkelder (sterker, de wetenschappers snappen het nog niet 100%), maar dat was je vraag dan ook niet ;-) Maar mocht je geïnteresseerd zijn, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Benzol_trans.png geeft een aardig beeld.

Kortom, resonantiestructuren zijn structuren die we gezamenlijk gebruiken om de structuur van een lastig molecuul mee te beschrijven.