Bij drukverhoging is er sprake van een kookpuntverhoging, zoals bij een snelkookpan. Zie vervolg;

Zou je water al kunnen laten koken bij bv 50 graden celcius als je de druk zou kunnen verlagen (een druk lager dan 1 bar).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja dit gaat prima. Van dit principe wordt bijvoorbeeld aan boord van zeeschepen gebruik gemaakt om zeewater bij 30 graden te laten koken. Als het zeewater kookt kan je de damp opvangen en afkoelen. Bij het afkoelen wordt het weer water (condensatie) en dat wordt als drinkwater gebruikt. Zo kan je je eigen drinkwater maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord zeg, met voorbeeld! +

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Bij drukverlaging treedt net als bij drukverhoging een verandering van het kookpunt op. Naar mate de druk toeneemt, neemt het kookpunt toe en naar mate de druk afneemt, gaat het kookpunt naar beneden.

Je hebt hier te maken met de definitie van dampspanning of dampdruk.
zie ook de bron.
itsme
12 jaar geleden
Dit is inderdaad waar.
Vandaar dat groente koken in de bergen (grote hoogte) moeilijk gaat.
Ten eerste is de ijlere lucht al rede dat vuur minder heet brand en daarnaast wordt de groente maar langzaam gaar omdat de temperatuur van het kokend water lager is dan de 100 graden Celsius. Expedities gebruikend dan ook vaak een soort van snelkookpannen