Herbivoren zoals runderen, schapen hebben geen snijtanden in de bovenkaak. Kamelen zijn ook herbivoren, waarom hebbe zij geen snijtanden id bovenkaak?

Toegevoegd na 4 minuten:
er staat een fout in!
het moet zijn:
waarom hebben zij WEL snijtanden in de bovenkaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Herkauwers (onderorde Ruminantia van orde Artiodactyla, evenhoevigen) zijn herbivoren die hun eten nadat het in de maag geweest is nogmaals in de mond kauwen. Ze vormen de grootste onderorde van de evenhoevigen, met zo'n 200 soorten in meer dan 60 geslachten.

Voorbeelden van herkauwers: geit, schaap, rund, gazelle, hert en giraffe.

Hoewel kamelen (onderorde Tylopoda, familie Camelidae) ook herkauwen, vallen ze niet onder de Ruminantia, omdat ze 'maar' drie magen hebben, een gespleten bovenlip, een snijtand in de bovenkaak, en (als enige zoogdier) ovale rode bloedcellen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Herkauwers hebben vier magen: de pens, de netmaag, de boekmaag en de lebmaag