Waarom krijg ik bij zeer zonnig weer, als ik uit de auto stap en de deur (ijzer) aanraak, zo'n statisch schokje?

Vet irritant!
Als ik zelf rij dan, ik weet niet of ik het ook als bij rijder heb...
Mijn haar is dan niet statisch, maar vond de foto een leuke toevoeging 

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedenk mij dat ik daar misschien alleen last van heb als ik slippers draag.... hmmm, effe testen deze week...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik had het gister ook de hele tijd, had ook slippers aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Stein1: vet irritant hè!? For the love of wetenschap (of hoe dat gezegde ook gaat) stap ik (onder hevig protest van mijn voeten) met gympen de auto in.
Myth Busterinnetje 2.0 
Heeft een andere dan mijn slippers, maar toch ook een rubberen zool.
Let's see what happens...
To be continued! 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat je door de wrijving die ontstaat bij het opstaan uit je stoel statisch geladen wordt.
Het gortdroge weer van nu doet ook nog mee. Door schoenen te dragen met zolen die geleiden, in plaats van isolerende rubber zolen heb je er veel minder last van. Probeer maar eens met uitgaansschoenen met leren zolen. Ook een katoenen handdoek op je stoel leggen helpt perfect.
Of even uitproberen met een broek van een andere soort stof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vorige reactie was eigenlijk een antwoord...
Is dat jouw dochter op de foto... wow, die is een potje opgeladen, hahah

Antwoorden (6)

Statische elektriciteit onstaat o.a. door wrijving van je kleding tegen je lichaam, lichaam tegen autobekleding en banden tegen wegdek. Nu we zulk mooi weer hebben en en de lucht DROOG is, worden deze effecten verhoogd. Dus heb je er nu meer last van dan bij vochtig weer.
Het ontlaat zich zodra je een neutraal en stalen voorwerp aanraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon ervoor zorgen dat je metaal van de auto vast pakt alvorens je voeten op straat te zetten...
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54509-statische-elektriciteit.html
bij de autoshop hebben ze daar wat handigs voor
13 jaar geleden
De schok krijg je alleen als je geen schoenen draagt met een zool die electriciteit geleid, dus met zolen van rubber bijvoorbeeld. Met leren zolen heb je het probleem niet.

Het is eenvoudig op te lossen door, voordat je bij het uitstappen je voet op de grond zet, je vlakke hand op het dak te leggen en te houden totdat je de grond hebt geraakt met je voet. Je kunt dan zonder schok uitstappen.
13 jaar geleden
Dat komt omdat je door de wrijving die ontstaat bij het opstaan uit je stoel statisch geladen wordt.
Het gortdroge weer van nu doet ook nog mee.

Door schoenen te dragen met zolen die geleiden, in plaats van isolerende rubber zolen heb je er veel minder last van. Probeer maar eens met uitgaansschoenen met leren zolen.

Ook een katoenen handdoek op je stoel leggen helpt perfect.
Of even uitproberen met een broek van een andere soort stof…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt vaak aan je schoenen.
Als je uitstapt moet je op et portier slaan,daarna zul je geen schok meer krijgen,dit moet je wel telkens herhalen als je weer uitstapt.
Je zult waarschijnlijk overal stroom van krijgen,test het maar eens als je uit de auto stapt en raak de vinger van een ander persoon aan,soms zie je zelfs een vonkje overspringen :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je opgeladen raakt beschrijven anderen hier boven al.
Wat ze niet vertellen is dat het niet zozeer gaat of dat je opgeladen bent, maar om het ladingsVERSCHIL tussen jou en de auto.
Door je slippers geleid je geen stroom naar de auto waardoor je niet, zodra je lading krijgt het deels afstaat aan de auto totdat jullie ladingen gelijk zijn. Vochtige lucht zorgt ook voor de mogelijkheid van lading uitwisseling.

Wanneer je door slippers en droge lucht je ladingsverschil niet hebt kunnen nivelleren met de auto zorgt contact tussen je hand en het portier voor een plotselinge mogelijkheid ladingen uit te wisselen.