(Bijziend): Waarom kan je een voorwerp of afstand wel scherp op een foto zien en niet in de spiegel?

Vraagje; ik ben bijziend (kan alleen van heel dichtbij scherp zien).

Stel dat ik nu zonder lenzen/bril naar een foto kijk van een voorwerp dat ver weg staat, dan zie ik het voorwerp gewoon scherp. (Dat is nog redelijk logisch want je haalt het voorwerp dichterbij door er een foto van te maken).

Maar stel dat ik nu van heel dichtbij in de spiegel kijk naar een voorwerp dat verder weg staat; dan zie ik dat voorwerp onscherp, terwijl de spiegel (waarin het voorwerp ('scherp'?) te zien is) wel dichtbij staat ...
Kan iemand uitleggen hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het gaat erom hoe ver de lichtstralen reizen voordat ze in jouw oog vallen. Bij de foto is dat van de foto tot jouw oog. Maar bij de spiegel is dat van het voorwerp *via* de spiegel tot jouw oog. Niet alleen van de spiegel tot jouw oog.

Daarom is het effect zelfs alsof het voorwerp nog verderweg staat: stel dat het voorwerp 10 meter van jou vandaan staat, en de spiegel 2 meter van jou vandaan. Kijk je recht naar het voorwerp, dan komen de lichtstralen van 10 meter afstand. Draai je je om en kijk je via de spiegel, dan reist het licht 12 meter tot de spiegel en nog eens 2 meter terug naar jou. Dus dan zie je zo scherp alsof het voorwerp 14 meter van jou verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks de bewoording het principe goed uitlegd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek, in reactie 2 leek je te begrijpen wat ik ermee bedoelde... Ik had in een eigen antwoord wat andere termen uit de optica gebruikt, maar ondanks dat deze termen ontbreken in het antwoord van SuzyQ en er andere termen voor in de plaats staat, is het een waardevol antwoord. En daar houd mijn behoefte tot "woordbevruchting" (ah, weer geen spellingskringeltjes) even op voor vandaag, pijnack.

Andere antwoorden (2)

De optische afstand van het beeld in de spiegel is groter dan de afstand van jouw oog tot de spiegel. Daar komt de afstand van het object tot de spiegel nog bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een bolle spiegel dan is het opgelost als de lichtstralen te weinig wijken dan valt het beeld voor je netvlies. zoals hierboven al prima uitgelegd gaat het om de afstand tot het beeld en niet de afstand tot het spiegeloppervlak.