als je stikt, ben je wel telaat, maar je bent er dan wel achter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een afgesloten ruimte zuurstof toevoegen, door de reactie 2 CO + O2 ontstaat 2 CO2 hierbij treed er temperatuurverschil (reactieenergie) op hij loopt op en deze kun je meten met een thermometer, dit verschil in temperatuur is echter zeer laag, heb je dus een goede thermometer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een spectrometer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het door helder kalkwater laten lopen, dit wordt dan troebel. (volgens mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja, nu je het zo zegt weer ik het weer, bedankt!
Er zijn verschillende methoden, de bekendste is dat een licht radioactieve bron de lucht in de meter wat geleidend maakt.
Koolmonoxide geeft in de meter een andere mate van geleiding dan lucht.
Wanneer de meetresultaten aanleiding geven voor koolmonoxide wordt of een waarde aangegeven of er gaat een alarm af.
Dit soort meters werkt net als de ouderwetse rookmelders, deze pakken ook andere gassen dan lucht.
Moderne rookmelders meten met een lichtstraal de helderheid van de lucht, rookdeeltjes vormen een mist die de helderheid van de lucht vermindert.
Tegenwoordig heb je koolmonoxidemeters die in het infraroodgebied de absorptielijn van CO meet en de mate van absorptie in die golflengte geeft de concentratie aan.
De nieuwere rook- en Co meters werken dus anders dan de ouderwetse, welke wel erg betrouwbaar werkten en ook niet gevaarlijk waren.
Nu echter wil men geen stralingsbronnen in meetapparatuur voor particuliere doeleinden hebben.
Daar valt wel wat voor te zeggen, het nadeel van standaard rookmelders is dat ze dus CO NET detecteren en men zonder rookvorming toch een CO vergiftiging krijgen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Veel mensen in NEDERLAND sterven jaarlijks aan CO vergiftiging.
Je ruikt het niet, je wordt slaperig en dan slaap je in, voorgoed.
iemand met een CO vergiftiging is met beademing meestal niet geholpen, CO bindt zich zo sterk aan de rode bloedkleurstof (hemoglobine) dat het bloed bedorven raakt.
Een bloedtransfusie is dan levensreddend.
Ook als je onwel wordt en er sprake kan zijn van een CO vergiftiging is behandeling sterk aan te raden.
Na enige weken is alle bedorven rode bloedkleurstof vervangen, tot die tijd heb je een 9sterk) verminderd uithoudingsvermogen en moet je hart veel meer werk verzetten om voldoende zuurstof in het weefsel te krijgen.
Dat houdt dan ook in dat een CO vergiftiging zich in korte tijd op kan stapelen.
Vlammen in een gashaard die niet helder blauw zijn maar
gele "veren" hebben, geven naar alle waarschijnlijkheid CO af.
Zou dit door een perfect trekkende schoorsteen volledig afgezogen worden dan zou het niet gevaarlijk zijn.
Een ongunstige windrichting zou echter een gedeelte van de verbrandingsgassen weer terug kunnen blazen in huis.
Daarom meten professionele schoorsteenvegers ook het CO op.
Ze adviseren dan wanneer de zaak niet in orde is, om de gaswacht of de installateur in te schakelen.
Dit heeft menig leven bespaard.
deze info komt van erkende schoorsteenvegers en eigen ervaring.