Is het magnetisch veld van neodymium magneten schadelijk voor de gezondheid?

Ik wil graag weten of het magnetisch veld dat van neodymium magneten afkomt, schadelijk is voor de gezondheid van de mens.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ik heb zelf een dergelijke magneet op mijn hoofd als onderdeel van een implantaat. Het is totaal ongevaarlijk. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat de kracht van de magneet zo groot is dat weefsel klem kan komen te zitten tussen de magneet en het voorwerp wat er aan "plakt".
Als dat te groot is, dan kan dat de doorbloeding of zelfs het weefsel zelf beschadigen.
Wat dat betreft is het net zo gevaarlijk als een hamer. Ook die is niet gevaarlijk, zolang je maar niet op je vingers slaat :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Groetjes, André

Andere antwoorden (1)

Het magnetisch veld van neodymium magneten is niet schadelijker dan wat van andere (elektro)mageneten af komt.

Magnetisme is een quantum mechanische toestand. Het is vergelijkbaar met een gewoon magnetisch stuk ijzer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisme#Magnetisch_gedrag_van_materialen

Wellicht is de basisvraag of een magnetisch veld schadelijk is voor de gezondheid. Daar zijn de meningen over verdeeld, maar er is nog steeds geen klinische onderbouwing voor eventuele schadelijke effecten van magnetisme.

Er zijn supermagneten die >10 Tesla aan kracht hebben. Je mag niet bij deze magneten in dezelfde ruimte staan als ze aan gaan. Maar dit zijn zulke extremen magneten en men weet gewoon niet wat er dan gebeurd.

Neodymium zelf is wel wat gevaarlijker (zenuwstelsel en zo). Maar het magnetisch veld wat er af komt is niet (veel) sterker of zwakker dan dat van een ijzer (ferro) magneet en dus niet schadelijk voor de gezondheid.
Thecis